Tuesday, January 25, 2011

Home » » Pokok pangkal hati dan semangat

Pokok pangkal hati dan semangat

Baru balik dari hantar anak mengaji. Satu hari aku kira 5 kali aku keluar ulang alik dari rumah. 
  1. Ambil Abid dari sekolah tadika (Abid selepas sekolah tadika terus belajar mengaji di sana)
  2. Ambil Aqil dan Alia balik sekolah kebangsaan
  3. Hantar Aqil dan Alia ke sekolah agama
  4. Ambil Aqil dan Alia dari sekolah agama, lepas tu terus hantar ke tempat mereka belajar mengaji
  5. Akhir sekali ambil Aqil dan Alia dari mengaji
Kalau di ikutkan memang aku letih juga. Ulang alik macam tu, termasuk kerja-kerja wajib di rumah ni . Itu belum termasuk masa lauk tiada di rumah. Pasti kena beli juga ikan atau sayur untuk di masak. Keluar lagi...Tak lupa, si kecil Arif perlu di layan juga. Dia breastfeed ok.

Aku bukan mengeluh ye. Cuma aku nak bandingkan, kalau dulu memang aku dah terlepek je. Tiada masa nak menyebuk depan blog pun. Tapi atas satu semangat, yang tak tahu datang dari mana, aku boleh pulak mengadap blog ni. Boleh pula sehari tu kalau hari biasa dua kali aku update weh. Kalau dulu, paling kuat seminggu sekali.

Tengok dari sreenshot yang aku ambil sebentar tadi, bermula bulan November tahun lepas, semangat aku pada blog memuncak. November 36 entri, Disember 38 entri dan Januari aku dah buat 45 entri, 46 termasuk yang ni. Biar betul???

Aku sendiri tak sangka. Mana datang idea pun entahlah. Dulu nak cari idea update 1 entri pun susah. Satu bulan 1 kali aje update pun ada.

Jadi di sini, aku buat kesimpulan sendiri, pokok pangkal hati dan semangat. Kalau hati dan semangat tu memang dah kuat nak update dan berceloteh kat sini, pasti idea tu datang sendiri. Macam aku, biasa entri memang fresh dari ladang. Satu pun tiada tersimpan dalam draf. Aku suka coret apa saja yang terlintas dalam otak aku tika dan saat itu.

Namun begitu, aku rasa seronok. Suka dapat berkongsi cerita. Kalaulah benda lain pun aku boleh ada semangat macam tu kan bagus:).

p/s: Oklah, masa untuk ambil anak-anak balik mengaji pula sebentar lagi....:).


~ يوس ~

24 comments:

  1. wah, caya lah kak...kalau saya, pening nak pk apa n3 nak masuk dlm satu hari tu..heheh...
    caiyok kak...

    ReplyDelete
  2. @wahida
    Pening juga sebenarnya wahida. Tapi akak pun tak tahu dia datang dari mana. Boleh pula update selalu sekarang ni...huhu

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah diberi kekuatan & semangat..kentalnya seorang wanita, isteri & ibu..

    ReplyDelete
  4. wah ini sudah baik...kakD pun bln ni br 36 N3...btoi2 pokok pangkal hati & semangat mak bebeh...

    ReplyDelete
  5. betul .. pokok pangkalnya hati dan semangat. macam kaki pancing, dia akan cari masa walau sesibuk manapun. sakit sikit2 pun, bila ajak pergi mancing, terus sembuh sebab semangat memancing yang bergelora.

    ReplyDelete
  6. wow...byk tu...teruskan menulis..cma suka bca...~~

    ReplyDelete
  7. betul tu yus..hendak seribu daya..jika tak hendak seribu dalih..ehhehe

    lagipun..akak rasalah dgn berblog ni..kita mcm lupa sedikit kepenatan krn kita berkongsi cerita dgn kawan2 yg ternyata hanya kwn siber shj..mcm dgn akak nih..ehhehe

    ttg idea tu..jgn risau..dari 5 kali ulang alik urusan anak2 itu..kdg2 bole gak kita terpandang idea utk n3..ehhehe..betulkan..

    hepi2 blogging..

    ReplyDelete
  8. teruskan berblogging gak..selagi ade idea..trus menaip..menaip..n menaip..ekekeek..

    ReplyDelete
  9. salam yus..betul tu..apa benda kita buat pun pokok pangkalnya hatii...janji hati gembira sah senang je nak datang idea or nak buat apa2pun ...

    ReplyDelete
  10. Akak, penatnye baca routine harian akak sampai lebih 5 kali ulang alik. Sy baru ulang alik 3 kali dah rasa letih..huhu..Keje takla penat fizikal pun sebab byk depan kom jek kan.

    ReplyDelete
  11. Penatnya...

    haa..semangat mesti ada kann..

    Kalau semangat dah ada, citer pun ada masa pulak tak sempat...

    camne ?


    huhuhu...

    ReplyDelete
  12. wah.....bnyk kali tu...takpe demi anak kan?
    izwa pun same...tiap pagi tengahari ulak alik pegi ke taska semata2 BF anak ni...ulang alik pag tgahari ptg ade la 6 kali.setiap kali jln ade la 5-7 minit.

    ReplyDelete
  13. @atie
    ada sokongan dari atie yang sudi baca tulisan kak yus ni, pasti akak terus menulis...:) tq.

    ReplyDelete
  14. @qemaishak
    Alhamdulillah, semua itu sebenarnya satu rahmat dariNya kan Qema. Semoga kita sama2 terus ada kekuatan untuk menunaikan tanggungjawab kita..

    ReplyDelete
  15. @LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
    Ye kak D. Teruskan menulis dan berblog ye...:)

    ReplyDelete
  16. @al-lavendari
    haha...pakngah memang suka memancing kan....

    Tulah, kalau dah minat, pasti kekuatan tu datang untuk melakukannya..

    ReplyDelete
  17. @Cma Shiema
    Ada pembaca seperti Cma, buat semangat akak lebih kuat sebenarnya...:)

    ReplyDelete
  18. @sarah-najwan
    Setuju. Bila kita hendak tu, walaupun sebelum ni kita rasa masa kita takde, tapi sebenarnya kita boleh adakan masa tu kan kak. Provided, kerja2 lain jangan terabai le, nnti ada orang menjeling je di belakang...haha

    hepi2 blogging untuk akak juga. Saya rasa saya lebih ramai kawan siber dari kawan realiti yang selalu jumpa. Al-maklum, tak ramai jumpa orang sehari-hari, ulang alik masuk rumah lepas tu duduk depan pc..huhu

    ReplyDelete
  19. @suri solehah
    setuju tu kak. Yang penting kita happy kan....

    ReplyDelete
  20. @Azrin Hani Abdul Rashid (AHAR)
    banyak duduk depan pc tu pun memenatkan juga kan Azrin. Yelah kena perah otak lagi cari idea apa nak buat, lebih2 lagi mcm Azrin, sambung belajar lagi. Berat tu, akak ni sempoi je, tak fikir pasal belajar..hehe

    ReplyDelete
  21. @a.z.r.i.n.a.03.07
    Masa tu boleh di adakan juga, pokok pangkal semangat tu, betul tak?

    Apa pun, jgn memaksa diri kan, nnti baik2 nak hepi terus tak hepi. Yang penting mengikut keselesaan kita juga..

    ReplyDelete
  22. @Mrs.Eady
    Ni semangat kental seorang ibu nak bf anak ni. Bagus tu Izwa. Teruskan usaha....anak akan dapat lebih khasiat dari susu ibu..

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...