Monday, January 17, 2011

Home » , » Bekal anak-anak ke sekolah

Bekal anak-anak ke sekolah

Salam pagi Isnin....

Aku nak cerita pasal bekal hari ini. Sebenarnya lebih kepada nak tahu, apa yang kawan-kawan bekalkan kepada anak-anak ke sekolah.

Sudah masuk minggu ke 3 persekolahan, alhamdulillah setakat hari ini, aku masih berupaya sediakan bekal untuk anak-anak. Seorang pun belum aku berikan duit untuk ke sekolah, kecuali sekolah agama. Itu pun mereka dah makan tengahari di rumah sebelum ke sekolah. Duit untuk mereka beli jajan, supaya tidaklah mereka rasa iri dengan kawan-kawan yang lain.

Tapi, pening juga nak fikir sediakan bekal apa untuk mereka. Setakat hari ini, aku banyak ulang benda yang sama kot. Nasi goreng, mee goreng, mee hoon goreng, roti telur dan kadang-kadang aku gorengkan nugget dan sosej untuk mereka bawa. Ada masa bawakan roti + jem atau coklat . Itu yang mereka suka. 

Air tu memang wajiblah kan. Biasa aku bawakan mereka sirap atau oren sunquick.

Hari ini pula, atas permintaan Abid, aku bawakan ke tiga-tiga mereka nasi putih panas-panas + kicap + telur goreng mata kerbau.

[gambar] : ehsan google

Bagaimana dengan kawan-kawan? Apa yang anda bekalkan untuk anak-anak ke sekolah?

Kongsilah.....boleh buat tambah idea aku ni nak bawakan bekal untuk mereka. Yang mudah dan simple, senang nak buat pagi-pagi ye...:D

~ يوس ~

32 comments:

  1. Hmm..roti sardin ke?Isyy...adakah esok2 saya pun akan mcm nie?

    Hehehehe..syok je kan..smpai hilanglah idea mak ni nk cari menu utk anak..:D

    ReplyDelete
  2. salam kak
    ala..tak leh nak share sebab lum ada anak ni..hehehehe
    roti celut telur..tak aci ke????
    dulu2 masa kecik ma cheqna suka bekalkan nasi lemak..nasi goreng..bihun goreng...

    ReplyDelete
  3. ala..yus kira hebatlah tu

    kita ni hanya sempat goreng
    nugget n sosej..hihi

    ReplyDelete
  4. cuba bawakkan lempeng dgn gula... sedap tuuu...

    ReplyDelete
  5. erm..kalau kakak atie..goreng fish burger la..burger ayam..roti telur..scramble egg..sndwich tuna, sandwich telur..nugget ngan fries..roti goreng ngan sosej.roti bakar cheese.mcm2 lagi..tak terfikir dh..

    ReplyDelete
  6. @Mrs.Eady
    roti sardin? Boleh je, ibu dia memang suka, tapi anak2 akak tak suka sardin..huhu

    Tulah, mcm rasa hari2 sama je bekal mereka tu, kering idea..

    ReplyDelete
  7. @cheqna
    salam kenal cheqna...

    hehe..boleh share dari pengalaman juga kan.

    Roti celup telur, tu mmg favorite mereka tu. Pernah buatkan juga...:)

    ReplyDelete
  8. @Ati Masrif
    goreng nugget sosej, yus pun selalu juga tu...

    ati, header tu yus guna photoshop. kalau nak kasi kecil gambar kena resiza lah. Yus punya tu resize menjadi 975px X 330px.

    ReplyDelete
  9. @Shahruddin
    Amboi-amboi, tu saper yg nak lempeng tu, anak ke bapak? hahaha

    ReplyDelete
  10. @atie
    ok gak idea ni. Satu je anak saya tak suka tuna....

    Tapi tulah, nak yg mudah dan simple memang lebih base kepada roti kan..:)

    ReplyDelete
  11. ala kak, apa susah, buat butterscotch bakar mcm dlm n3 saya tu...hehehe....

    ReplyDelete
  12. bagusnya yus.. saya ni selalu bekalkan biskut ataupun roti sapu butter + kaya aje.. Klu sempat baru buat nasi goreng.. sebab itulah duit belanja mmg wajib kena beri..

    ReplyDelete
  13. hmm ok dah tu..sy dulu mak tak penah bekalkan makanan..bg duit je...

    ReplyDelete
  14. bagusnya awk yus..
    siap membekalkan anak

    akak mmg xpenah beri bekal
    sebab mmg xsempat
    (jika hendak bole je..tapi byk vitamin M.A.L.A.S..huhu)

    jadi...hanya bg duit je..hehe

    ReplyDelete
  15. ala cengkodok je k.yus...senang citer...

    ReplyDelete
  16. bekal memang berjimat plus baik utk kesihatan anak2...

    pasni kena buat list.. kurang2 setiap hari berbeza utk temph 2 minggu , baru la anak2 tak komplen... ;)

    ReplyDelete
  17. salam yus..masalah kita samalah..akakpun selalu pening nk bagi bekal anak2..nak bagi cadangan semua dah yus listkan huhu..tp tadi pagi akak goreng megi pulak(guna perencah sdiri)ulang je lah yus semua tu..

    ReplyDelete
  18. @wahida
    hehe...bagus juga idea tu. Tapi kenapa akak mcm rasa Aqil saja yg suka nanti...anak dara akak tu kureng sikit...

    ReplyDelete
  19. @Hanis Azla
    Akak bekerja, mungkin ada susah sikit nak beri bekal. Saya ni surirumah, bila tak beri bekal tu, selalu rasa diri saya ni malassss nya..huhu.

    Tapi pernah juga tak beri bekal, masa Aqil je sekolah dulu. Ni dah 3 orang, haruslah merajinkan diri...:D

    ReplyDelete
  20. @mrs_zura
    mak zura mesti bekerja ni kan....

    Mak akak dulu, kadang2 ada bekal, kadang2 tidak...:)

    ReplyDelete
  21. @sarah-najwan
    hehe...betul tu kak. kalau hendah boleh je sebenarnya.

    Tapi kalau saya bekerja macam akak, rasanya malas juga. Ni pun pernah gak ngelat, masa Aqil je yg sekolah dulu. But this year, alhamdulillah masih rajin..., tgk nanti dah dtg mood malas, tak tahu juga..hehe

    ReplyDelete
  22. @Dunia Mayaku
    Kalau buat cekodok, abah dgn ibu dia aje yg laju. Anak-anak semua tak suka...huhuhu

    ReplyDelete
  23. @kakyong
    betul tu kak yong. Jimat sikit, kalau tak dua2 sekolah nak beri duit, adohai...susah juga.

    lagipun saya surirumah je, rasa bersalah sangat bila mood malas tu datang, tak bawakan mereka bekal...

    ReplyDelete
  24. @suri solehah
    kak suri...saya pernah gak terfikir nak buat megi goreng ke? murtabak megi ke? Tapi lepas tu terpikir balik, apalak kata orang, kasi anak bekal megi....huhu.

    Rasanya ok je kan, jangan kasi perencah dialah betul tak. Memang nampaknya ulang2 benda yang sama juga...:)

    ReplyDelete
  25. hehehehehe..ank kakD masih kecik..tapi kakD slalu bli apom ja utk dia bersarapan di umah maktoknya..

    ReplyDelete
  26. @LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
    kecik lagi senang kan kak D, besar ni kadang dah ada menu pilihan sendiri.. Saya kalau buat mee goreng atau mee hoon goreng tu pun tak boleh letak sayur sikit pun, kalau tak mmg tak makan ler mereka tu...huhu

    ReplyDelete
  27. Air tangan ibu juga yang best.
    Harus merajinkan diri bangun pagi la kan..

    ReplyDelete
  28. Bagusnya Yus. Buat bekal untuk anak-anak ke sekolah. Anak saya, malu bawa bekal. Walau pun saya dah sediakan. Tapi hari ni, nak pulak dia bawak. Sandwich telor.

    ReplyDelete
  29. @qemaishak
    memang kena rajinkan diri Qema, tapi ada masa malas juga.

    Cuma takut kalau ibunya tak bangun, terus anaknya tak sekolah..huhuhu

    ReplyDelete
  30. @Yati
    Oo..anak2 saya memang suka bawa bekal. Sebab mereka malas nak beratur beli makanan, semua jenis makan lambat, kalau beratur , beli makanan, sudahnya tak sempat makan, loceng dah bunyi...huhu

    ReplyDelete
  31. bekal anak2?hehehe..anka cma lom skola lagi...

    bekal utk cma ade la...

    no idea la kak...

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...