Thursday, January 27, 2011

Home » , » Komen dan jawab komen: Aku belajar perkara baru hari ini....

Komen dan jawab komen: Aku belajar perkara baru hari ini....

Aku suka tinggal komen pada blog yang aku baca. Kadang-kadang aje tak, itu pun kalau aku takde idea nak tulis apa. Dan yang paling seronok, apabila komen aku tu di balas. Pasti aku akan lebih rajin masuk blog itu dan meninggalkan jejak, kerana empunya blog tersebut dengan baik hatinya membalas komen aku :).

Anda semua bagaimana? Mesti sama kan. Tetapi, apa cara kawan-kawan semua menjejak semula komen tu? 

Aku nak tanyalah kan. Berapa ramai yang kalau tinggalkan komen, akan tick sekali kotak di bawah ni?

[IMAGE 1]:Agaknya ni komen aku kat blog siapalah ni ye...:D
Selama ni aku tak pernah tick ok!! Korang yang dah biasa buat tu, janganlah gelakkan aku ye. Aku baru tahu ni :D.

Hari ini baru aku belajar tick kotak Email follow up comments tu. Makanya bila aku dah tick tu, aku dapatlah email seperti ini dalam email aku.

[IMAGE 2]

Seterusnya, mereka2 yang komen blog yang sama selepas aku, komen mereka pun akan masuk dalam email aku sampailah tuan punya blog tu sendiri balas komen aku.

Bila dah terbaca komen dari tuan punya blog seperti ini:-

[IMAGE 3] : Klik image untuk lebih jelas ( Kak Azieazah, saya beri contoh dari komen blog akak ni...takpe kan:x)
Barulah rasa senang hati. Kalau tidak sebelum ni, aku biasa akan tengok balik jawapan untuk komen aku bila aku masuk semula blog blogger tu pada entri yang baru. Kesian kan aku ni. Dah lama berblogging pun baru nak tahu...huhu.

Oops! Lupa. Tanda anak panah merah tu, selepas komen kita dah berjawab, mesti malas nak terima komen dari orang lain kan. Bolehlah terus unsubscribe dari terima komen selanjutnya. Bila klik unsubsribe akan keluar macam ni pula :-

[IMAGE 4]: Klik butang tu, terus tak terima email komen lagi.
[IMAGE 5]: Lepas tekan butang unsubsribe keluar lah screen ini

Atau kalau rasa nak tambah komen, atau beri ulasan lain dari komen tuan punya blog tu, terus je klik post komen dalam email kita tu. (Lihat IMAGE 3 semula).

Nanti dia keluar screen ini pula :-

[IMAGE 6] : Dah boleh tambah komen tanpa ke blog tersebut pun.
Mudah rupanya kan. Kenapalah aku selama ni tak tahu. Kadang-kadang tu, tak ingat pun ada tinggalkan komen pada entri yang mana, jadi tak pergi pun jengah semula sama ada komen aku pada entri tersebut sudah di jawab atau belum oleh tuan punya blog. Kalau memang dia bz tak sempat jawab tu kita faham lah kan, ni yang dah jawab, tapi kita tak tengok balik, rugi juga kan.

Korang semua selama ni dah tahu ye?? Aku serius memang tak tahu cara ni, kalau kakyong tak beritahu dalam ruangan tinggal pesan aku tu. TQ kakyong. Terima kasih juga pada mummiEyjOurney yang bertanya soalan berkaitan ni di situ. Kalau tidak mesti kakyong tak tolong jawab....:)

Ok. Inilah benda baru yang aku belajar hari ini. Sekali lagi, jangan gelakkan aku yang baru tahu ni. Rasanya mesti ada juga yang tak tahu macam aku kan...:p .

Kepada kak azieazah, saya beri contoh image berdasarkan komen saya di blog akak. Harap tak keberatan ye....:).
~ يوس ~

47 comments:

  1. Kakcik malas nak tick kotak tu sebab kakcik tak rajin bukak kotak emel. :)

    ReplyDelete
  2. ooo.. ye k??
    selama ni..lya pon x pernah tau & xpernah tick pon.. adoii..ketinggalan lya ni....

    ReplyDelete
  3. kak,saya pun baru tahu..thanks for sharing.

    ReplyDelete
  4. kak, sumpah saya pun x tau..maklumlah, budak baru belajar..tapi bila dah tau ni, rasanya x tick kot kotak tu, sbb jarang bukak email, huhu...
    kak, saya plak jenis x reply komen, dulu ye saya reply, tapi bila komen byk masuk, saya x terdaya nak jwb semua komen, saya terjah terus blog org yg komen saya tu, tu cara saya lah...
    saya hanya jwb komen yg berbentuk soalan saja...
    jgn kecik ati ye sbb x reply komen akak, sbb sebelum ni pun ada jugak yg tanya nape saya x reply komen, saya jwb mcm tadi tu lah...
    apapun, sebagai menghargai komen dorang, terjahan balas sgt penting pada saya...
    saya sayang sumer readers saya...eh, pjg lak komen..heheh...

    ReplyDelete
  5. waaa..dah advance kak yus!hehe..

    saya suka kak yus..senang hati dtg sni..sbb kak yus pun slalu dtg blog sy..terima kasih!

    ReplyDelete
  6. salam


    sejak ada anak kecik ni, tak berapa sempat nak jawab komen komen yang kengkawan tinggalkan termasuklah komen dari Yus.

    Jangan lah marah nyer dan janganlah tak datang umah pB lagi...

    insyaallah, bila masuk pejabat semula , pB akan mula balas semula semula komen komen. pB janji :)

    ReplyDelete
  7. baguih2 sharing is caring....kakD pun br tau...hehehehehhe...akan cuba ku pratikkan....kita serupa...kdg2 bila kita komen tu nk tngk jg tuan punya blog dah reply ke belum kan...

    ReplyDelete
  8. dulu niesz selalu tick, tp skang da lame xwat mcm tu, sbb nnti email penuh..ehehe..tp kalau tick bgus jgk kan..ley tgk ape dorg reply..:)

    updated entry : orang parit order pizza

    ReplyDelete
  9. aah..akak suka gak tick kotak tuh

    ReplyDelete
  10. kak yus...wani wajib tick kotak tu, dari mula lagi...sebab sama ngan kak yus la, nk tau org reply tak komen kita ke x..eksaited je bila tgok org reply balik kan..hihii

    email plak bleh kata on 24 hrs..hehe

    tu yg cepat leh alert kalau ada org reply :)

    ReplyDelete
  11. @kakcik
    Saya pula mmg on email 24 jam..hihi

    ReplyDelete
  12. @LYAfrina
    ada yg sama mcm saya rupanya...hehe

    ReplyDelete
  13. @qemaishak
    sama2, sangat suka sekiranya entri ini ada gunanya untuk orang lain...:)

    ReplyDelete
  14. @wahida
    hehe..akak faham, dan akak tahu wahida antara yg selalu masuk blog akak ni...

    Akak pun rasa tak akan tick untuk semua komen yg akan tinggalkan. Tick pada komen yang akak nak tahu jawapan dari tuan punya blog saja...:)

    ReplyDelete
  15. @atie
    hihi..terima kasih. Wah terharunya ada orang suka kita..:D

    ReplyDelete
  16. sama2..hehe..siapa tak suka klu blogger famous sudi dtg blog kite~hehe

    ReplyDelete
  17. @pB
    salam kak PB,

    alahai..yus fahamlah. Tak semua orang sempat jawab komen, cuma kalau orang tu dah jawab, yus sukalah nak tgk jawapan dia kan. Cara ini lebih memudahkan sebenarnya, tapi yus tak pernah kecik hati pun kalau orang tak jawab komen, as long as dia sudi jengah blog yus juga...hehe

    ReplyDelete
  18. @LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
    kan kakD, saya mmg suka nak tgk balik..hihi.

    Tapi kadang tu lupa juga....:)

    ReplyDelete
  19. @niesz
    akak pun rasanya tak mahu tick semua, nnti penuh pula, tapi kalau tick pun ok je, sbb 24 hours on email tu. Nampak masuk je, dah boleh delete..hihi

    Dah baca entry niesz yg order pizza tu...kelakar..hehe

    ReplyDelete
  20. @Ina Hashim
    Saya ni barulah belajar tick kak..:D

    ReplyDelete
  21. @Aku Ibu Muda
    hehe..samalah kita ye, cuma akak ni lambat betul tahunya. Selama ni tak amik kisah pun pasal box tu, tak terfikir pun nak tick...:D

    ReplyDelete
  22. @atie
    siapa yg femes tu?....akak ke atie?

    Akak ni masih bertatih lah...:)

    ReplyDelete
  23. kita pn tk tick sebab nanti penuh lak email + notification fb lg...tp thank you kak dtg blog kita,n komen...setakat ni larat lg nk bls komen org kat blog...tk pun kita jejak blik org yg komen entry kita dgn komen kat blog dia pulak...boleh kn camtu? sebaye jer esyhad tu dgn abid...lahir bln oct 2006

    ReplyDelete
  24. @ermayana a.k.a mrs mahzan
    mmg boleh sangat yana..

    yelah sebaya, Abid lahir November 2006...:)

    ReplyDelete
  25. yus..akak pun kira dapat ilmu baru gak ni..tp walaupun akak tak tick tp rasa cam ingat tmpt akak komen..n selalu baca gak diaorg tulis apa..tapi kdg ada org terskip nama kita..kecik hati gak huhu

    ReplyDelete
  26. dulu akak penah setting org komen msuk emel..jenuh nk delete kat emel..letih..ngan hak fesbuk lagi..

    yg ni pun akak malas nk tick sb xsuka penuhkan inbox..

    jika rajin..akak akn terjah blik tau yg n3 akak komen tu..hehehe..

    akak pom jenis suka kita komen org reply..sukaaaa..jika gtu..akak pun akak reply komen yg diblog kita jgk

    ReplyDelete
  27. cma pom x penah taw kak..akak bgtau ni..baruuu la cma tau..

    cma pun suke kalo org tu balas ngomen kita..

    ReplyDelete
  28. kakyong memang ON email setiap kali online.. tu yg 1st sekali.. memang suka baca komen2 org lain.. byk yg boleh belajar.. tp kena cekap mbaca la.. once dah baca delete jer..

    tu la rutin hari2.. baca email tgk komen.. reply komen kat blog & BW...

    even kotak komen GA pun tick jugak.. nak tau brp ramai yg join.. kalo tgk ade komen/n3 link dr blog tak penah kenal.. selamba jer la g BW ke situ... :D

    ReplyDelete
  29. hehehe...ok...thanz information dari anda...
    knowledge is power....
    so everthng benda yg baru menambh kuasa kita...jp2...betul ke...hahaa

    ReplyDelete
  30. saya tak tick kotak tu sbb malas nnt jadi byk dlm inbox tapi kalau boleh unsubscribe, ok la. thanks for sharing ya! :)

    ReplyDelete
  31. akak, saya pun baru tau lps baca n3 akak nie..hehe.. thanks share the info.. tp kenkadang terlupa gak nak klik..hehe

    ReplyDelete
  32. dapat ilmu baru ni.. sblm ni mmg tak tahu.. thanks yer yus..
    akak pun suka tgk reply komen tu.. cara akak masa baca entry baru mereka, akak tgk balik komen dari entry yg sebelumnya.. so boleh tahu ada reply atau tidak utk komen kita tu.. klu ada reply mmg excited.. klu takde pun kita faham.. kdg2 org takde masa nak reply balik semua komen2 tu..

    ReplyDelete
  33. salam

    heheh..syira tak buat tu, sebab malas nak bukak email,,tapi betul la,,kita akan hepi bila orang balas komen kita =)

    ReplyDelete
  34. Oh tidak marah sama sekali. Malah suka. Terimakasihhhh!

    Kak Azie ada tahu gak sikit2 pasal benda ni cuma memang tak penah ler link ke email follow up ni sebab taknak inbox email penuh.

    Selain tu, Kak Azie juga selalu terima email dari Yahoo Group setiap hari mesti kurang2 ada 50 emails. Tu yang taknak tambah, takut pening... maklum dah tua2 nihhh...

    Terimakasih lagi sekali, berkongsi info.

    ReplyDelete
  35. Oh ya, lagi satu, ada blogger yang pandai, dia leh buat setting automatic reply dia masuk ke email kita. Tapi bukan dari blogspot rasanya.

    Tak tau cemana depa buat setting tu, kita akan dapat reply notification dlm email kita wpun bukan kita yang klik...

    ReplyDelete
  36. @suri solehah
    saya ni kadang pelupa suri. Sebab ada masa bila ke blog orang tu, dia dah buat lebih 1 entri hari tu, nak kena klik older post tu yg malas nak cari balik tu..hihi

    ReplyDelete
  37. @sarah-najwan
    kalau guna yahoo mmg penuh inbox, tapi guna gmail ada sedikit smart lah kak. Sebab untuk entri yang sama dia cuma update di sebelah nama kita tu dah berapa banyak yang masuk.

    yus ada dua email, untuk fb dan yg lain guna yahoo, utk blog je guna gmail...hehe

    ReplyDelete
  38. @Cma Shiema
    Suka kan bila orang balas komen walaupun dgn hanya tulis :::smile:::...:)

    ReplyDelete
  39. @kakyong
    Saya pun mcm tu kakyong. Tu yg rasa ketinggalan sgt tak tahu pasal ni sebelum ni...hehe

    Thanks again.

    ReplyDelete
  40. @Farhan Zulhusmi
    Sharing is caring kan. Apa yg kita tahu, elok di kongsikan..

    Terima kasih tinggal jejak anda di sini ye...really aprreciate it...:)

    ReplyDelete
  41. @Nadiah Sidek
    ha'ah boleh unsubscribe nadia. Lebih suka kalau tuan blog jawab komen kita cepat, cepat sikit boleh unsubscribe kan..hehe

    ReplyDelete
  42. @Umie
    Akak pun sejak tahu ada masa lupa nak tick kotak tu...dah tekan publish baru teringat...alamak! Lupa nak tick..hihi

    ReplyDelete
  43. @Hanis Azla
    Samalah yus pun kak. Sebelum ni mmg tgk balik selepas baca entri baru mereka.

    Kadang tu senyum sorang2 baca reply komen ni kan...hihi

    ReplyDelete
  44. @sissyira
    ye syira. Hepi bila orang balas komen kita, tapi kita kena faham juga kan kalau tak balas, mungkin dia bz. Lagipun tak semua orang ada access internet setiap masa...

    ReplyDelete
  45. @azieazah
    hehe...glad akak tak marah tapi suka ye..hihi.

    Kalau dah subscribe yahoo group mmg penuh le email kan.

    Tapi kalau guna gmail ni lebih smart lah kak, tak penuh sgt inbox tu.

    Yus mmg ada dua email, satu yahoo, satu gmail..)

    **************
    Pasal setting automatic reply tu yus pernah jumpa juga. Tapi tulah rasa bukan dari blogspot. Takpelah, Yus suka guna blogspot ni, mudah..hehe

    ReplyDelete
  46. yus..malu lah..akak pun sama..tak tau pun benda alah ni..nak tick jugak lah lepas ni..
    terima kasih yus..dan terima kasih jugak pada mana2 blog yang yus belajar tu..akak dah ambik ilmu tu..

    ReplyDelete
  47. @kak Erna
    sama-sama kak. Gembira sebab ilmu ni berguna juga pada yg lain. Tak sia2 yus buat entri ini...:)

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...