Dah masuk hari ke 7 kita berpuasa hari ini. Sekejap saja dah seminggu kan. Cepat betul masa berlalu.
Hari ini nak coret sikit cerita mengenai Abid di puasa yang ke 6 semalam. Dua hari sebelum ini, bangun saja dari tidur, dia terus menuju ke dapur dan membuka pintu peti ais. Alia yang nampak berkata " Ha!!! Abid nak curi minum ya? Abid kan puasa!"
Ketika itu baru pukul 4.30 petang. Memandang wajah Abid yang sedikit monyok di tegur kakaknya aku bersuara pula. " Abid kalau tak tahan haus, nak buka beritahu ibu ya! Jangan curi-curi minum air sejuk dalam peti ais pulak. Ibu tak marah kalau Abid nak berbuka, sebab tak tahan tapi jangan curi-curi buka dan kata Abid puasa. Yang itu ibu marah!"
"Taklah ibu, Abid tengok je. Abid tak minum pun. Betul!" jawab Abid.
Semalam dalam pukul 12.30 tenghari selepas pulang dari sekolah, dia datang dan berbisik di telinga aku.
"Ibu, kalau Abid nak buka ibu tak marah kan. Tapi kena cakap dulu kan, jangan tipu kan. Abid haus lah ibu, tak tahan sangat ni, Abid nak minum, boleh bu."
Adeh! Dia ingat betul apa aku cakap, nak tahan-tahan pun tak boleh rasanya. Muka nampak haus sangat. Kesian tengok.
"Ok, Abid boleh berbuka. Tapi Abid jangan cakap dengan abang Aqil dan Alia Abid tak puasa tau! Kesian kat mereka sebab mereka puasa," jawab ku.
"Boleh! Abid tak cakap, tapi ibu pun janji tak cakap dengan abah ya Abid dah buka puasa hari ini," balas Abid.
"Eh mana boleh. Ibu kan selalu cakap abah, abah pun tak marah kalau Abid cakap jujur, kalau Abid curi-curi minum tu yang abah marah!"
Petang itu bila selesai aku bercakap dengan abahnya di telefon pasal nak buka apa, boleh pula dia bertanya, "Ibu dah cakap abah ya! Abah marah tak Abid tak puasa hari ni?"
Hehe....sweet anak ibu tau. Takpelah Abid. Belum pun 6 tahun kamu. Baru saja 5 tahun 8 bulan, belum wajib puasa. Yang penting Abid tahu dan nak belajar puasa. Ibu bangga dengan Abid. Baru sehari tinggal puasa. Jangan lepas ni asyik buat alsasan sama je sebab tak nak puasa ya....ekekek.
*************************************************
Hari ini kira entri dua dalam satu. Ibu nak kongsi kegembiraan dan rasa syukur ibu sempena ulangtahun ke 2 adik Abid yang comel pula iaitu Arif Zakwan bersama teman-teman blog semua.
 |
| Muhammad Arif Zakwan, you are 2 today! |
Dalam usia 2 tahun, Arif memang penghibur kami sekeluarga.Keletahnya sehari-hari selalu buat kami geram mulanya, tapi akan ketawa kemudiannya. Selalu dah ibu kongsikan dengan semua keletah Arif di blog. Kawan-kawan blog ibu pun semua kenal Arif macam mana.
Terbaru, dia suka main air sekarang. Bila habis makan sibuk nak basuh pinggan sendiri. Pandai cari kerusi panjat untuk basuk pinggan di sinki. Pinggan orang lain pun dia nak basuhkan. Kita marah, dia kata, "Ayip wat" (maksudnya biar Arif buat). Semua lengkap, siap guna sabun cuci depan belakang, tapi yang tak bestnya, habis basah semua sampai ke lantai.
Suka juga main air dalam bilik air. Pantang nampak orang nak solat, dia pun sibuk nak solat. Kemudian tu mulalah ke bilik air ambil wuduk. Basah lagi satu badan. Ambil wuduk walau belum tahu rukun dan tertibnya, semua ada tu. Kadang basuh muka dulu, kadang tu kaki dulu, tapi bila kita kata dah cukup, boleh dia jawab, "angan lom!"
Haha, tahu dia mana yang tertinggal. Arif, Arif. Dah pandai ikut orang azan juga. Semua keletahnya menghiburkan.
Moga membesar sihat, cergas, menjadi anak yang soleh, dan tahu berbakti kepada kedua orang tua ya.Ibu sentiasa doakan yang terbaik buat semua anak-anak ibu tak kira Aqil, Alia, Abid mahupun Arif. Kami semua sayang Arif.
Happy Birthday Arif sayang!
~ يوس ~