Friday, November 25, 2011

Home » » Tutorial: Tips blog anda mudah di baca menerusi handphone@telefon bimbit

Tutorial: Tips blog anda mudah di baca menerusi handphone@telefon bimbit

Salam petang Jumaat kawan-kawan.

Ok, kita tinggalkan dulu entri sambungan BGRC.
Kali ini aku nak beri tips pada semua.
Idea entri ini tercetus sebab aku kurang dapat menggunakan pc musim cuti sekolah ni kan.
Bila nak buat entri boleh lagi,
tapi nak bw je terus tak dapat.

Jadi bila berkesempatan, aku masih boleh baca blog kawan-kawan menerusi hp.
Cumanya ada sedikit masalah
bagi blog yang masih tidak menukar setting pada bahagian mobile template mereka.
Aku tak dapat baca dengan jelas, dan susah juga nak tinggal komen.

Jadi kawan-kawan, nak minta tolong sebenarnya,
tukar sikit setting pada Dashbord blog korang tu.

Ok, caranya:

  1. Pergi ke Dashbord anda.
  2. Kemudian klik Settings dan seterusnya klik Email & Mobile
  3. Pada bahagian Show Mobile Template tu, sila klik Yes seperti dalam gambar di bawah ya.
Jangan lupa klik Yes, Show Mobile Template on mobile device tu ya!!


Akhir sekali jangan lupa tekan Save Settings.
Mudah kan...

Aku bagi contoh ya
bagi mereka yang dah biasa update blog guna telefon mesti dah ubah settings ini kan.
Jadi bila aku buka blog mereka guna hp senang aku nak baca.
Contoh blog missbby kita....

Contoh blog yang dah ubah settings tadi. Senang nak view guna hp.
Tapi, bagi mereka yang tidak ubah settings ini,
template yang di lihat di hp sama seperti yang kita lihat di pc.
Jadi nak baca susah, nampak kecik ajooo.
Contoh blog ieda... (Aku beri contoh yang sempat aku view tadi aje ya)

Tengok, tulisan kecik nonet, nak baca pun susah, apa lagi nak komen...huhu. Loading pun sangat lambat.
Jadi kawan-kawan, apa kata ubah settings untuk mobile template tu.
Mudah sikit bagi mereka yang nak guna hp untuk view dan baca blog korang.
Boleh tingkat trafik juga kan....hehe.

p/s: Aku ni kes berebut desktop ni dengan anak2. Asyik tak dapat nak bw, anak-anak ada 4 pulak tu. Semua dah pandai nak tengok komputer. Semua yang mereka minat berbeza pulak tu. Aqil angry birds, Alia barbie games, Abid youtube Ultraman, Arif, ketuk2 keyboard.....haha. Jadinya aku guna hp kecik aku tu jelah. Kotlah en SRD nak belikan lappy satu untuk aku best juga ni....hihihi. Erkkk bang! Notebook satu!!!....kihkihkih.

~ يوس ~

27 comments:

  1. kalau camtu blog izan kena setting camtulah ye kak...

    hmmm...apalagi kak...kena mintak SRD laptop sebijik camni...hehe

    ReplyDelete
  2. dah ubah kak yus sebab ritu qema try update blog guna telefon...

    kena beli cukupkan sorang satu tu kak hehe

    ReplyDelete
  3. ok2 i dah ubah setting (budget mcm le org nk sgt baca blog kita) HAHAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  4. yeay! dah buat. thank you kak! :D

    ReplyDelete
  5. minta tablet pun okay kan.. ;)

    oh kena ubah setting lah yer.. bukan apa malas nak amik port sbb kakyong sendiri pun tak de hf pintar.. takat buleh sms & call ajer...

    ReplyDelete
  6. okeh tq dear, eB sh wat.. jenguk jgn x jenguk.. ;p
    tapi update ttp working hrs.. ekekkekekekke... bkn aper... eB sendiri pn mls nk hadap blog... rajin gi PS ;p

    ReplyDelete
  7. Oo..cengtu eh kak yus. nak try la..thnks

    ReplyDelete
  8. assalam yus..acik dah cuba buat..ikut apa yang yus ajarkan..tq yus..

    ReplyDelete
  9. wahhh ... boley terai nih! :)

    ReplyDelete
  10. Sama lah kita asyik berebut dgn anak.

    ReplyDelete
  11. ooo..
    patut la bila saya buka guna enpon suami tak nampak apa..heheh...

    ReplyDelete
  12. ooo ok..nti akak try yer,
    thanx bgtau.

    ReplyDelete
  13. seriously baru tau benda ni. Blogspot ada setting utk ni jugak ke? bgs2 :)

    ReplyDelete
  14. uhhh, tak sangka blog kita jadik contoh, hehehe...biasalah kak, kadang kita pun update dari hp..ala kak, suruh srd belikan netbook je..sesuailah untuk blogging kak..:)

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah.. saya dah siap setting... lepas ni boleh lah yus BW blog saya pakai hp ya... yeaahh..

    Thanx for sharing..

    ReplyDelete
  16. owh
    macam tue!
    baru tau lew..
    hehehe

    ReplyDelete
  17. meh sy pi cek sy nye blog setting.. nway thanks ! :)

    ReplyDelete
  18. yus , kena tunggu cik ina beli hp canggihlah nampak gayanya. senang gak ye, boleh update blog dari hp.

    ReplyDelete
  19. oh.. owner kena setting2 sikit ler.... bagus tip ni :)

    ReplyDelete
  20. hb kita janji nak hadiahkan
    hp baru nx month..
    bolehlah belajar apa yg yus ajarni

    lani hanya pakai hp cokia je
    cam pun tak de ..heee~

    ReplyDelete
  21. haaa yus .. ieda dah buat nie .. nanti cer tengok ye :)
    ok gak kan :)

    ReplyDelete
  22. OK.. TELAH DILAKSANAKAN.. TERIMA KASIH..

    (PS :RASANYADULU BIASA BERTANDANG KE BLOG NI.. )

    ReplyDelete
  23. cik ana pon dah buat..hehe
    TQ akak share bende ni :)






    luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  24. Dah lama buat, tapi masih ramai lagi yang tak buat ya, kekadang susah nak buka blog kat handphone bila tak tukar ke mobile templates

    ReplyDelete
  25. Nak cuba nanti coz pernah nak buka pakai hp xleh...

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...