My other Blog

Wednesday, February 16, 2011

Home » » Kek Coklat Kukus vs Kek Coklat Basah

Kek Coklat Kukus vs Kek Coklat Basah

Salam Pagi Rabu semua,

Semalam tak sempat langsung bersiaran. Bila cuti macam tulah. Lagi sibuk aku. Antara aktiviti aku semalam, ke Parit Raja cari baju Tunas Kadet Remaja untuk Aqil, mengemas, dan masak.

Aktiviti lebih kurang sama saja macam hari-hari biasa, tapi bila suami dan anak-anak di rumah, tak bolehlah nak menghadap pc saja kan. Mereka perlu lebih di utamakan.

Semalam pertama kali buat tomyam putih. Sedap pulak, lebih sedap dari tomyam biasa tu. Lain kali harus aku buat lagi. Takde gambar, sebab lupa nak snap. Dah licin. Resepi ikut je dari tomyam paste adabi tu. Tapi, yang tomyam putih tu lah ye, yang warna purple tu.

Satu lagi aku cuba buat kek coklat kukus pula. Tengok Wahida buat, terliur juga nak buat. Sebelum ni buat kek coklat basah (bakar), sebab nak buat yang kukus, loyang aku tak muat masuk dalam kukus aku tu. Semalam gigihlah mencari loyang baru sebab nak cuba juga buat yang kukus pula.

Resepi sama macam Wahida, ambil dari sini juga. 

Aku cuba bandingkan dari respi kek coklat basah yang aku pernah buat seperti dalam entri ini. Dari Segi kelembutan, kek coklat kukus ni lebih lembut, gebu sedap saja masuk mulut. Tapi yang kukus ni kurang manis. Mungkin sebab guna gula perang.

Aku lebih suka yang kukus ni, tapi anak-anak pula lebih suka yang bakar tu nampaknya. Bila aku buat yang kukus ni, semua makan sepotong saja..huhu. Sedih :(. Mungkin sebab ianya kurang manis. Takpelah, lepas ni aku nak campur dengan gula pasir lah. Kasi dia lebih manis.

Kek Coklat Kukus yang aku buat malam tadi
Kek Coklat Basah (bakar) yang aku buat selalu.
Kalau tengok dari segi rupa keduanya, mana lebih menarik?

Dua-dua pun mudah, tapi memang yang kukus tu lebih lembut aje rasa. Lepas ni aku nak ubah sikit resepinya kasi lebih manis, biar anak-anak lebih suka kot. Kalau tidak, baik aku buat yang bakar biasa tu, tak pun resepi yang bakar tu aku kukus kan. Tukar cara je pun boleh kot :).

p/s: Tapi bila aku suapkan pada Arif sikit, dia suka! Suka sangat sampai terjerit-jerit dan terlompat-lompat dlm walker dia tu, minta cepat di suapkan ke mulut..huhu. Aku dah mula beri makanan pejal pada Arif ye...:)
~ يوس ~

44 comments:

  1. alamak..tunjuka gambar je ke?? hantar la cini cikit kan hehehehehee

    ReplyDelete
  2. akak, kalau atas tu salut ngn coklat cair..mak aiii!sedap nye!ehe..

    ReplyDelete
  3. kita pun tak sempat on9 yus..bzzz

    kak ati pun selalu buat kek kukus mcm tu
    tapi letak krim atas ...baru anak2 suka

    ReplyDelete
  4. biasala kak,bila cuti tu priority kat keluarga..yana faham..hehe..dr segi rupa kukus nmpak cantik...arif dh lama pendam niat nk makan tu selama ni asyik dok tengok org makan je...

    ReplyDelete
  5. @sahromnasrudin
    alamak, kalau nak pos takut berkecai dalam perjalanan. Apa kata suruh wife sahrom buat, dah bagi link resepi tu..hihi

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum

    yang kukus tu ler nampak gebu dan menangkapa mata... (^___^) ~

    ReplyDelete
  7. @niesz
    hehe, yg tu memang sepatutnya, tp akak malas nak buat..hihi

    ReplyDelete
  8. @Ati Masrif
    malas nak buat krim atas dia tu kak + serbuk koko kat rumah pun dah habis..hihi

    ReplyDelete
  9. @ermayana a.k.a mrs mahzan
    Arif sekarang mmg pantang tgk orang makan yana, melompat2 tak keruan dia..huhu

    ReplyDelete
  10. sedapnye....
    dah lame tak buat kek mcm ni...
    kalau rajin tu...baru la buat..

    saye kukus jer pas tu tabur la ape2 kat atas tu...

    ReplyDelete
  11. saya tak pernah buat kek kukus sbb takde loyang kecik

    ReplyDelete
  12. bila la sy ni nk rajin buat kek..huhu..

    ReplyDelete
  13. amboi yu olls... rajinnye wat kek. tolong le anto skit.. hehehe

    ReplyDelete
  14. kukus nampak mcm plain sgt..yg basah tu..haih..kecur air liur tgk..hihihihi

    ReplyDelete
  15. wooh..kek kukus is my feveret!;p
    nampak sedap jer dlm gambar..boleh pos kan tak.hehe

    kalau kat umah saya suke buat kek marble.my mom suh buat.3 bjik lagi.semua habis..hahaha..

    ReplyDelete
  16. sedapnya...nak cuba buat la satu hari nnt...sy x berbakat dalam kek2 nie huhu

    ReplyDelete
  17. yeeehaaa...akak dah buat!! best kan kak...gebu je kan kak...anak2 saya suka tau kak...
    kak, lain kali jgn guna gula perang, saya tukar pd gula pasir...sedap!!
    pas ni kita buat lg ye...

    ReplyDelete
  18. kek coklat mmg mabelessss..
    kukus ke..bakor ke...coklat jer dh buat cma terliur2..

    kak...nk ckit...nyum2..

    ReplyDelete
  19. Kak Yus yg kukus lg moist struktur dia. hehe.. letak toping coklat kot baru budak2 ni suka. tp dua2 pun sedap giler! hahaha..

    ReplyDelete
  20. dua2 nampak sedap.. klu yg kukus tu rasa kurang manis.. buat toping.. tentu anak2 suka.. saya kalau buat kek coklat tak pernah bakar.. buat yg kukus ajer, then buat topping..

    ReplyDelete
  21. Yus... akak ni makan kek rajin...buat malas...hahaha... sebab oven takde...

    ReplyDelete
  22. Samalah,klu cuti kat umah...manalah blh nak ngadap PC je...kang ada plak yang majuk kang...:)

    ReplyDelete
  23. akak salu buat yg kukus sb microwave tak dok..hehe

    nati nk try gak resepi tu sb dah lama benar xbuatnya...

    ReplyDelete
  24. @♥ manje ♥
    waalaikumsalam,

    Manje, yg kukus tu mmg lagi sedap...

    ReplyDelete
  25. @qemaishak
    nnti bolehlah cuba qema, kalau dah lama tak buat lagi cepat laku kan

    ReplyDelete
  26. @ainnoraini
    bila lama tak buat, sekali buat biasanya menjadi rebutan tak gitu ainn

    ReplyDelete
  27. @Nadiah Sidek
    saya pun kes takde loyang yg boleh masuk dlm periuk kukus tu, tu yg tak pernah buat sebelum ni. Semalam gigihlah cari loyang lain sebab nak buat yg kukus...hehe

    ReplyDelete
  28. @YanaMIB
    Dah kahwin nnti mesti rajin...:)

    ReplyDelete
  29. @NM02
    bukan member baik awak buat juga ke neeza. Dia tak bawa sikit ke opis ke? Lepas ni suruh dia bawa ye..hehe

    ReplyDelete
  30. @atie
    tp dari segi rasa akak suka yg kukus...

    ReplyDelete
  31. @Adlan Solis
    your mom suruh you yg buat ke Adlan. Wah! Ni sudah bagus, senang bakal isteri nanti ye..

    ReplyDelete
  32. @mrs_zura
    akak pun tak berbakat zura, dah kahwin ni barulah rajin juga nak buat kek, bolehlah untuk keluarga sendiri kan...:)

    ReplyDelete
  33. @wahida
    Oo! Wahida guna gula pasir ye. Ok, akak pun nak tukar gula pasir lepas ni..:)

    ReplyDelete
  34. @Cma Shiema
    apa2 yg berasaskan coklat mmg semua orang suka kan.

    Alamak, Cma datang sinilah..hehe

    ReplyDelete
  35. @Asmara
    Akak ni malas nak buat topingnya tu As. Itulah pasal kan...:D

    ReplyDelete
  36. @aNIe
    Oven takde, buat yang kukuslah kak anie. Kukus lagi sedap kak...:)

    ReplyDelete
  37. @azzey
    betul, betul, betul. Silap haribulan, susah nak pujuk kan..hehe

    ReplyDelete
  38. @sarah-najwan
    Lepas ni akak buat mesti anak2 berebut. Biasa kalau lama tak buat mcm tulah kan..:)

    ReplyDelete
  39. Pandainya Yus buat kek. Yati kek ni, tak pass lagi. Biskut ok.

    ReplyDelete
  40. @Yati
    Yus antara kek dan biskut lagi pass buat kek rasanya, tapi masih amatur lah yati. Takdelah pandai sangat pun...huhu

    ReplyDelete
  41. kakyong dah lama tak buat kek... sbb bhn2 utk buat kek seme dah habis.. nak minta bajet dr en ayah pun tak berani, sbb byk benda lain yg tertunggak...

    ReplyDelete
  42. @kakyong
    dulukan mana yg penting dulu kan kakyong. Tapi kek ni low budgetlah kakyong, tak guna butter pun, serbuk koko pun saya guna yg satu 1.80 tu, beli dua dah..hehe

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...