Thursday, February 17, 2011

Home » » Kek Pisang Kukus pulak....(^_^)

Kek Pisang Kukus pulak....(^_^)

Salam hari Khamis,

Seronok sebab baru beli loyang yang boleh masuk dalam periuk kukus aku tu kan. Makanya petang semalam, aku buat pula kek pisang kukus. Resepi aku ambil dari sini

Aku ni biasalah, bila dapat barang baru, kemaruk sekejap menggunakannya. Lepas ni berkurun baru nak guna lagi agaknya :D,

Kali ini aku rasa kek pisang kukus aku memang menjadi. Ini pertama kali aku cuba resepi ni. Sebelum ni pernah juga buat kek pisang, tapi di bakar, dan resepinya pun lain sikit. Resepi yang aku ikut ni memang mudah. Sedap dan lembut aje kek pisang aku. Aku suka!!!:)

Ini adunan yang baru di masukkan ke dalam loyang baru aku tu.Haruslah tunjuk rupa loyang baru kan...:D

Ini pula baru saja di angkat selepas di kukus. Naiknya pun cantik....aku suka!:yuhuu
Setelah di keluarkan dan di potong, inilah hasilnya. Kek Pisang Kukus. Sekarang aku tahu, kek kukus lebih sedap dari kek bakarlah. Lain kali nak cuba resepi kek lain yang di kukus juga. 

Kalau ada yang nak cuba juga bolehlah tengok resepi ini ye. Pisang tu dia kata secawan kan, aku guna 5 biji pisang. Satu lagi aku tak guna esen pisang. Kat rumah yang ada esen vanila dan esen epal saja, jadinya aku gunalah esen vanila.

Inilah pisang yang aku guna. Serius aku tak kenal ni pisang apa. Yang pasti SRD bawa balik untuk anak-anak, dan aku pun guna sajalah untuk buat kek tu. Anak-anak aku memang penggemar pisang.

Ada yang boleh beritahu aku ke itu pisang apa ye?...:D

~ يوس ~

52 comments:

  1. kan kak yus kan! kukus lagi sedap sebenarnya. hehe..

    ReplyDelete
  2. selamat pagi yus...
    lapar la pulak pagi2 ni nnpk kek pisang...belum b/fast lgi nii...

    ReplyDelete
  3. berangan sekejap yg sy fikir itu pisang ape..adakah pisang berangan hehehehheee

    ReplyDelete
  4. macam pisang berangan jer tu Yus.
    huhu..dah lama jugak tak buat kek lah..

    M aje manjang...

    ReplyDelete
  5. HUh...kek pisang,apam pisang..memang senang nak buat,sedap pon sedap...pisang tu...?nampak mcm pisang berangan ja.

    ReplyDelete
  6. semakin rajin la wat kek dh ade loyang baru...cam teringin juga nk wat kek sendiri,selalu tahu makan je mak yang wat..hehe

    ReplyDelete
  7. Pandainya dia buat kek pisang ni. saya pandai mkn je...

    p/s: klik ur HB

    ReplyDelete
  8. Perghhh!!! sodap tue amy buat x pandai tapi makan laju je hehe..

    ReplyDelete
  9. nampak gebu gebas je kek tu kak..
    nampak cam pisang berangan je tu hehe

    ReplyDelete
  10. Saya pun byk baca komen kek kukus lagi sedap dari kek bakar, tapi mengukus leceh sikit, tu yg selalu ingat senang lagi kalau bakar, hehehe. Minta se slice

    ReplyDelete
  11. semoga loyang tu sentiasa digunakan..hehe~

    ReplyDelete
  12. bagusnya yus..rajin weh..
    bagi sket vitamin R tu pada akak nih..

    nati la..nk try gak sb anak2 suka mkn kek ni..hehe

    **harap loyang tu salu digunakan..mcm akak..guna jgk loyang dgn kerap tapi buat isi ikan siakap kukus..heehe

    ReplyDelete
  13. pandai masak..great..nampak sedap macam kek sebelom neyh^^

    haha..beli loyang baaruuu..

    ReplyDelete
  14. Yus...akak pun tak kenal pisang... yang akak tau... pisang yang pemes2 je...hehehe

    ReplyDelete
  15. pisang yg salu buat goreng tu ke? tu pisang nipah / kapok...kalo yg itulah...kalo lain...tk pasti

    ReplyDelete
  16. mmg nmpk sodap..nak cuba yg kukus jugakla..

    ReplyDelete
  17. kak, ari tu pun saya ada buat kek kukus pisang...saya mmg lagi suka kukus dr bakar...lembut dia lain mcm...kek kukus pisang pun best kan kak...yang penting anak2 suka...

    kak, pas ni saya nak buat cheese kek lak, jom kita!!

    ReplyDelete
  18. loyang+kek pisang...perggghhh..
    sedap..sedap..

    kak,kalo x salah cma itu pisang emas..
    erkk..ye kut..

    ReplyDelete
  19. waduh2...menggugat keimanku utk terus berdiet...lapo2...huhuhuhuhuhu..

    ReplyDelete
  20. Yus,sedap nmpk kek kukus tu...dh lama xbuat sejak de baby kecik.Bila le agaknyer mood rajin tu nk dtg..huhu

    ReplyDelete
  21. nampak kek ni mcm sedap plak...

    ReplyDelete
  22. salam yus..dah petang baru sempat ziarah ni..agak2 ada balance lagi dak???terliur ngan kegebuannya..

    ReplyDelete
  23. @Asmara
    ye lah As. Kukus memang lagi sedap, kek gebu dan sekata aje kan..:)

    ReplyDelete
  24. @ainnoraini
    selamat petang ainn.

    Dah petang baru ada kesempatan jawab ni. Sekarang mesti dah kenyang kan..hehe

    ReplyDelete
  25. @sahromnasrudin
    tulah saya pun tak tahu. Berangan ye sahrom...

    ReplyDelete
  26. @a.z.r.i.n.a.03.07
    Fuh! Fuh! Kasi mood rajin pada reen..hehe

    ReplyDelete
  27. @Piasara
    Pisang berangan ye kak. Saya memang tak kenal pisang. Tahu makan je..hihi

    ReplyDelete
  28. @ermayana a.k.a mrs mahzan
    Yana duduk dgn mak ke? Kalau tinggal sendiri best juga sebenarnya dapat cuba2 buat sendiri...:)

    ReplyDelete
  29. @azzey
    Saya pandai buat yg senang2 je azzey. Cuba kek yg leceh dan bahan susah nak cari, malas saya nak godek2 punya..hehe

    ReplyDelete
  30. @qemaishak
    Ramai yg kata pisang berangan, betul lah tu kot..hihi

    ReplyDelete
  31. @Sari Yusa Ibrahim
    Yup, kukus mmg lagi sedap dari bakar. Leps ni mmg saya kukus jelah..hehe

    ReplyDelete
  32. @NM02
    Angin rajin tengah dtg, cuba angin malas datang nanti, takdenya nak buat apa2..huhu

    ReplyDelete
  33. @atie
    aminn, harap2 lah ye atie...hihi

    ReplyDelete
  34. @sarah-najwan
    wah! oklah tu kak. siakap kukus, sedap tu...hehe

    ReplyDelete
  35. @Adlan Solis
    beli loyang baru sbb yg ada tu besar sangat dan kecik sangat. Tak sesuai masuk dalam periuk kukus tu...:D

    ReplyDelete
  36. @aNIe
    Pisang pemes2 tu pisang apa kak? Pisang tanduk eh?...hihi

    ReplyDelete
  37. @Mamarempit
    pisang nipah bukan besar sikit ke kak. Saya ni mmg tak kenal pisang, tp pisang ni sedap buat makan gitu je..

    ReplyDelete
  38. @Kamalia
    kukus memang lagi sedap kamalia...cubalah

    ReplyDelete
  39. @wahida
    ha'ah lagi lembut dan gebu kan kukus ni.

    Akak hari tu dah plan nak buat cheese cake, tp masalah sama takde loyang sesuai. Cheese cake kan kena loyang yang boleh bukak tepi tu kan...:D

    ReplyDelete
  40. @Cma Shiema
    pisang emas ke Cma? Pisang emas biasa kecik2 sikit kan..huhu. Akak memang sah2 tak tahu ni..hihi

    ReplyDelete
  41. @LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
    tengah diet ke kakd. Saya mananya nak diet, asyik nak makan je. Tapi hari ini saya puasa, rasa lapor gak ni...oops..huhu

    ReplyDelete
  42. @deeja
    yus pun dah lama tak buat sejak ada baby kecik. Ni lah baru datang balik mood rajin sikit tu. Sekejap je ni agaknya...huhu

    ReplyDelete
  43. @~aSHa~
    memang sedaplah asha. Makan kek ni rasa tak mual lah, Asha dah ok tak?

    ReplyDelete
  44. @suri solehah
    ada lagi sikit tu suri, meh sini jemput2. Tapi kalau suri buat pun sekejap je, suri kan rajin di dapur..:)

    ReplyDelete
  45. Rajinnya Yus buat kek.
    Yati pun tak tau pisang apa tu. Hehhe...
    Kek pisang kukus ni, dia moist ke, kering?

    ReplyDelete
  46. @Yati
    kalau resepi yang ni, takdelah moist sangat, dan tak kering. Tp gebu sedap...

    ReplyDelete
  47. periuk kukus yg atas periuk nasi ke yus..

    cantik kek pisang tu ...

    ReplyDelete
  48. @Ati Masrif
    tak lah kak Ati. Ni memang periuk kukus betul. Kalau periuk nasi yus pesen lama, takde yg tempat kukus atas dia tu, sbb periuk nasi yus dari hadiah kahwin 10 tahun lepas..hehe

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jemput Like FBPage saya jika sudi ya..:) Terima Kasih