Tuesday, April 19, 2011

Home » , » Begitulah nenek......

Begitulah nenek......

Setiap kali ayah dan emak ke rumah aku, ayah mesti memberitahu, nak ke rumah moksu jenguk nenek. Nenek sekarang dah selalu sakit-sakit. Kudratnya semakin lemah.

Nenek adalah emak kepada ayahku. Dia tak bising kalau anak-anak yang lain tak balik jenguk dia, tapi kalau ayah, walau baru 3 hari sebelumnya dah datang menjenguk dia, dia akan kata, "lamanya Paiman tak balik?"

Setiap kali ayah beritahu nenek sekarang selalu sakit-sakit, hati aku dah tergerak tengok nenek. Apakan daya, walau tak jauh mana, dalam sejam dah sampai ke rumah moksu, kenapalah aku tak pergi melihat dia?

Nenek memang tak betah di rumah anaknya yang lain. Dia lebih suka tinggal bersama-sama moksu aku, kiranya anak perempuan bongsu dia. Kalau di rumah ayah, paling lama dia boleh tahan seminggu saja. Selepas dari itu, dia dah mula sibuk suruh ayah hantar balik. Katanya, boring di rumah emak ayah, tak tahu apa nak buat. Asyik makan tidur saja.

Oleh kerana bosannya dia, dia pernah beritahu ayah, " Dah lama aku duduk depan pintu rumah nko ni. Banyak betul kereta yang lalu lalang. Ada seribu lebih." (Bukan ayat sebenar nenek, sebab nenek aku cakap Jawa ya, aku tak pandai nak tulis Jawa di sini)

Kesian nenek. Hari Ahad minggu yang lalu, kami ke rumah moksu jenguk nenek. Betul nenek dah tak begitu kuat, namun melihat aku dia tersenyum. Jalannya pun dah tak kuat, bongkok saja. Umur nenek dah hampir 100 tahun agaknya. Aku tak pasti, sebab ic nenek salah. Bayangkan tahun kelahiran dalam kad pengenalan nenek menunjukkan umur 3 tahun nenek dah dapat anak pertama. Sah2 lah memang salah, tapi ayah kata itulah tarikh kad pengenalan itu di daftarkan. Nenek sendiri tak ingat bila tahun dia lahir.

Sewaktu aku menziarah nenek, banyak yang dia tanyakan. Semua dia bantai cakap Jawa. Oh! Nenek, cucumu ini, walaupun keturunan Jawa, tak tahu cakap Jawa. Aku faham sikit2 apa yang dia cakap, tapi nanti aku tanya balik dengan dia, "Apa tu nek?"

Dulu masa aku kecil, dah darjah 6 kot masa tu, nenek pernah marah aku sebab tak tahu cakap Jawa, tak faham sangat bahasa Jawa. Belajar kata dia, sebab aku ada darah Jawa. Tapi keadaan tidak memungkinkan aku belajar dengan betul kot. Ayah dan emak pun tak speaking Jawa dengan aku, tinggal pulak di merata tempat, bukan di kampung sendiri yang teman-temannya semua bukan Jawa. Macam mana aku nak belajar?

Namun begitu, ayah selalu kata, "Akak nko tu tak pandai cakap Jawa, tapi telo dia ngalahkan orang yang tahu cakap Jawa." :))

Sebelum pulang dari melawat nenek hari itu, satu yang aku tengok tak pernah nenek lupa dari dulu berlaku. Aku cakap dengan nenek, "Nek, Wati nak balik ya nek. Nanti Wati datang lagi." Aku cium pipi nenek. 

Di ketika itu juga, nenek mengesot mencari begnya. Dalam hati aku dah terfikir, apalah yang nenek nak buat ni. Aku suruh anak-anak semua bersalam dengan moyang mereka sebelum pulang. Semua cicit-cicitnya dah menghulurkan tangan, tapi dia tetap juga mencari sesuatu di dalam begnya. Rupanya dia cari duit seringgit.

"Nek, tak payahlah nek. Nenek simpan je duit tu!", aku bersuara.

Nenek tetap diam, tangannya masih mencari-cari duit seringgit. Aku perasan di genggamannya dah ada 3 ringgit, tapi sebab anak aku ada 4 orang, tulah dia tak puashati tu. Aku pun keluarkan duit seringgit dari dompetku dan ku hulurkan kepadanya. "Nenek cari ini ya?"

Mukanya terus ceria, barulah tangan anak-anakku yang sudah di hulur dari tadi untuk bersalam dengannya di sambut. Setiap seorang di berinya seringgit termasuk Arif yang kecil. Berlinang air mataku.

Begitulah nenek. Dari aku kecil, aku tahu nenek bukan orang senang. Namun begitu setiap kali kami datang, tak kira raya atau kunjungan biasa, dia pasti hulur duit pada aku dan adik-adik walaupun hanya 50 sen. Walaupun aku menolak, masa tu aku dah di Universiti, bila aku datang, sebelum pulang, mesti ada seringgit dua untuk aku. Katanya buat berkat...

Sekarang dia dah tak beri pada aku, dia beri pada cicit-cicitnya pula. Terharu aku!

Begitulah nenek. Tak pernah berubah. Aku berdoa padaNya semoga hayat nenek masih panjang untuk bersama kami. Aku sayang nenek!!

Alia dan moyangnya, nenek aku.

~ يوس ~

53 comments:

  1. saya pun ada neenk lagi ; sebelah mak....

    p/s: tengs yus. add author saya dh success . saya ikut tips yg yus bagi tu.

    ReplyDelete
  2. nenek belah mak munna duduk sekali dgn mak munna... mmg klu dia pergi rumah anak dia yg lain sekejap je... katanya bosan duduk sana...mungkin sebab rumah mak munna sentiasa ramai dgn cicit dia jadi dia suka tinggal sini...

    ReplyDelete
  3. Kak sedih pulak baca entri ni, saya dah xde nenek..moga usia nenek akak panjang utk lihat anak cucu cicit membesar..
    Bagus kak, kuat lagi ingatan dia tu..

    ReplyDelete
  4. akak pom ada lagi nenek sbleh mak akak..da tua jugak..

    ReplyDelete
  5. kak ati dah tak ada nenek

    tapi belah hubby ada lagi :)

    ReplyDelete
  6. bejurai air mata teringat kat aruah nenek di kampung. saya paling rapat ngan dia. dia jaga saya dari kecik, mak ayah sibuk bekeje. saya masih sorang masa tu.

    dulu kalu terasa hati ngan family ataupun cinta hati, saya suker bawak diri balik kampung, ngadu ngan nenek.

    skang tidak lagi. kalu saya sedih, saya suker ngandu mcm tgh cakap ngan aruah nenek. pasti saya menangis semahu2nya sebab saya mengharap aruah nenek mendengar.

    ciwek kan saya.

    ReplyDelete
  7. Yus saya letak link blog awak kat dlm n3 baru saya. tengs..:)

    ReplyDelete
  8. emm semoga nenek kak yus terus sihat...sama je kak cam yana tk reti ngomong jawa...kalau free singgahla blog...ada surprise..hehe

    ReplyDelete
  9. tu la kan...org tua2 mcm tu la...lepa memang suka bg duit bila bersalaman dgn mereka tak kira lah waktu mana kunjungan kita....

    ReplyDelete
  10. dah tak de nenek lagi...tapi masih ingat lagi saye la cucu kesayangan nenek mase tu...

    mase dia dah nak meninggal pun masih lagi panggil name saye tu...suruh saye berada kat dia..sedih la yus bile ingatkan kisah saat2 akhir nenek ain tu...

    semoga nenek yus sihat selalu...

    ReplyDelete
  11. sya pun dah tak ada nenek

    lama dah sejak tahun 2002

    ReplyDelete
  12. apasai sedih entry nie ...

    rugi kan sebab tak tau berbahasa jawo

    ReplyDelete
  13. semoga nenek yus terus sihat hendaknya.. org tua ni mmg mcm tu kan yus.. suka sgt nak merai anak cucunya.. walau tak seberapa, tetap juga nak diberi.. itu yg buatkan kita selalu tersentuh hati.. nenek saya pun ada lagi dah hampir 90 tahun.. klu kami balik kg mmg seronok sgt dia..

    ReplyDelete
  14. Yus...sayu hati akak membaca entry ni... bergenang airmata.. teringat arwah nenek akak yang dah lama pergi...

    Begitulah orang tua kan?

    ReplyDelete
  15. terharunye baca n3 ni kak..
    cma pun moyang cma yg dipanggil nenek dah meninggal dunia..tp habit arwah sama ngan nenek akak..hulur barang 10sen dua..huk huk..
    rindu kat nenek,,~~~

    ReplyDelete
  16. moga nenek yus terus sihat...teringat arwah mak akak bila tgk wajah nenek yus ni..

    ReplyDelete
  17. Sedihnya nenek saya baru saja pergi meninggalkan kami hujung bulan dua hari tue huhuhu~

    ReplyDelete
  18. salam
    teringgat nenek gua yang dah tak ada
    gua doa nenek lu panjang umur dan sehat

    ReplyDelete
  19. moga nenek yus sentiasa sihat & dilindungi Allah...

    ReplyDelete
  20. rindu nyer kat arwah opah....huwaa....al-fatihah utk opah..

    izwa doakan opah akak terus panjang umur,sihat ye..amin..

    ReplyDelete
  21. sy dah takde nenek..mmg sedih coz hilang tempat bermanja..hanya sedekah alfatihah mengirinya :-(

    ReplyDelete
  22. salam kak yus,

    arwah nenek saya pun mcm tu kak..saya rasa masa dia meninggal umur dia dah lebih 100 tahun tp kat IC tunjuk umur kurang dr 100..sebab diorg nie daftar ikut tarikh buat IC tu kan..bukan ikut tarikh lahir sebenar yg kenkadang mmg diorg sendiri pun tak ingat bile diorg lahir..;-)

    ReplyDelete
  23. Orang tua macam tu la kan. Bila cucu-cucu nak balik, mesti nak bagi duit juga, walau pun kita kata tak payah. Semoga nenek Kak Yus panjang umur. Arwah opah Yati dah lama takde, masa tingkatan 1 lagi. Nenek belah papa masih ada, tapi jarang jumpa.

    ReplyDelete
  24. Yus...biar kakak yg translate bila nenek duduk depan pintu rumah ayah nak balik rumah moksu.

    "wes suwi nonggo nang ngarep pintu omahmu kereto akeh he...."

    Ha...ha.... tak faham tanya nenek bila jumpa dia....

    ReplyDelete
  25. Untungnya Yus masih ada nenek... Saya yang ada sekarang cuma grandma in law. heheeh... Jadik lah kan.

    Kita sama sajer! Nama jer Jawa.. cakap tak tau...

    ReplyDelete
  26. yus klu ikut tips yg yus bg utk masukkan gmail dlm edit profile tu . lps tu saya kena follow lagi sekali ke blog yg saya follow sn\blm ni yg guna yahoo tu? tp kat dashboard sume bloglist saya ada lagi...mcm bese je. sbb ada terbaca dlm n3 kat 1 blog tadi ....dia kena follow balik sume blog yg dia follow coz kat dashboard dia sume bloglist x de....

    ReplyDelete
  27. @azzey
    saya tinggal sorang nilah nenek saya. Belah emak dua2 dah takde..

    glad kalau ianya membantu..:)

    ReplyDelete
  28. @munna
    samalah, rumah moksu tu anak2 kecik lagi, ada ayam, ada kucing, sukalah dia..

    ReplyDelete
  29. @qemaishak
    al-fatihah untuk nenek qema...

    aminn, harap2 begitulah..

    ReplyDelete
  30. @sarah-najwan
    semoga nenek akak pun terus kuat dan panjang umurnya untuk melihat cicit2 membesar ya kak..

    ReplyDelete
  31. @Ati Masrif
    bolehlah tumpang bermanja juga kan kak...:)

    ReplyDelete
  32. @NM02
    alamak minta maaf ye niezza sebab entri akak ni buat niezza sedih...

    Doa selalu buat nenek moga rohnya sentiasa aman di sana. Al-Fatihah untuk nenek niezza

    ReplyDelete
  33. @Maya Mayana
    Yana jawa juga ya..

    alamak lupa lg nak ambil award. Nnti ya, akak amik dan letak di blog GCA tau!

    ReplyDelete
  34. @LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
    betul kan kak. Kita yang muda2 ni susah juga nak ikut contoh gitu kan kalau anak buah datang ke apa...kena amalkan juga ni..:)

    ReplyDelete
  35. @ainnoraini
    alamak! Minta maaf ya kalau cerita yus ni mengingatkan ainn sedih.

    Al-Fatihah untuk nenek kesayangan ainn

    ReplyDelete
  36. @sayangsayangibu
    saya yang masih ada nenek ni memang perlu menghargainya kan kak..

    ReplyDelete
  37. @pB
    sedih ya kak PB.

    Tulah rugi pula tak tahu, nak belajar skrg malas..hihi

    ReplyDelete
  38. @Hanis Azla
    nenek mmg seronok bila yus datang. Tulah, orang2 tua ni memang mcm tu kan. Bukan kita mengharap pemberian dia, tp dia tetap nak beri kan Hanis...

    ReplyDelete
  39. @aNIe
    Yus pun bila baca balik sayu hati kak....

    nanti bila free nak jengah nenek lagi...

    ReplyDelete
  40. @Cma Shiema
    kan, nenek mmg suka hulur walaupun 20 sen. Kalau budak skrg, selalu je dengar. 20 sen je. Kecik hati dia kalau dgr mcm tu kan..

    ReplyDelete
  41. @ieda
    minta maaf ya kak, kalau wajah nenek yus mengigatkan akak pada arwah emak. Yus doakan arwah emak akak aman di sana. Al-Fatihah

    ReplyDelete
  42. @Amy Syaquena
    jangan sedih2 ya Amy. Mari sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah

    ReplyDelete
  43. @♥ Mrs.Eady ♥
    Al-Fatihah untuk opah Izwa..

    terima kasih ye doakan nenek akak..:)

    ReplyDelete
  44. @Umie
    kan Umie kan...

    mereka sendiri dah tak ingat tarikh lahir mereka....

    ReplyDelete
  45. @Yati
    nenek belah emak akak pun dah lama takde. Memang tinggal nenek belah ayah...

    ReplyDelete
  46. @Kakzakie
    hahaha...saya faham kak, cuma saya mmg tak tahu nak cakap atau tulis..pelik rasa..hihi

    TQ tolong translate..hehe

    ReplyDelete
  47. @Mummy Rizq
    ooo, jawa juga ya..sama kan...rugi kita..huhu

    ReplyDelete
  48. @azzey
    yus dah jawab di blog azzey kan..:)

    ReplyDelete
  49. sayu baca kisah nenek akak....jue pun masih ade nenak belah ayah n mak...tapi belah mak lagi ok

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...