My other Blog

Monday, April 25, 2011

Home » , » Permainan Rakyat: TENG TENG

Permainan Rakyat: TENG TENG

Tidak tahu apa yang ada di fikiran mereka, bila saja aku dan SRD memperkenalkan permainan ini kepada mereka, semua begitu teruja.

Dulu rasanya dah pernah perkenalkan sekali, tapi pada anak-anak aku saja. Ini oleh kerana aku tengok mereka asyik bermain benda yang sama, iaitu main bola sepak, kayuh basikal, main sorok-sorok, main jerit-jerit...(haha). Maka aku pun memperkenalkan permainan ini kepada mereka semua.

Sungguh ini pertama kali mereka lihat atau main. Rasa macam best sangat bagi mereka.

Di tempat aku kami panggil "teng teng", ada juga yang panggil "ketingting". Dulu kecik-kecik, memang antara permaianan kegemaran aku. Tadi saja google , jumpa satu laman sesawang yang menerangkan dengan begitu terperinci mengenai permainan "teng teng" di http://malaysiana.pnm.my/03/0313teng_teng.htm

Kalau baca di situ, rasanya cara kami bermain dah banyak di permudahkan. Mari kita tengok aksi mereka!!

Lihatlah aksi mereka semua, seronok nampaknya
Tidak tahu kenapa tetapi Alia dan Aqil begitu teruja. Aqil menang permainan ini sebab dia yang dapat rumah dulu.

Main "teng teng" memang boleh mengeluarkan peluh. Bukan sikit-sikit peluh, banyak tu!! Aku dengan SRD terpaksa jadi budak2 semula sebab nak tunjukkan pada mereka cara bermain. Ya! Kami pun terlompat-lompat sama....:)).

Anak-anak aku sekarang memang dah kurang bermain dalam rumah. Lebih seronok bila Aqil dah tak terlalu addicted dengan pc games. Risau aku, kalau tidak itu saja yang dia hendak main.

Oh ya! Kami memang tiada ps2 atau permaianan game tv yang lain. Anak2 cuma tahu game online di pc. Tak pernah kami belikan mereka cd games. Tapi itu pun mereka tahu belajar sebab jiran sebelah-sebelah ada ps2. Apa pun bila dah pandai main di luar ni, rasanya permainan seperti ini lebih sihat. Tak perlu keluar modal pun. (Oops! Modal kapur). Cuma aku perlu kawal dan lihat pergerakan mereka. Takut juga kan.

Lebih menggembirakan aku, bila aku suruh Aqil dan Alia solat seperti biasa, kawan-kawannya pun turut nak solat sekali. Mereka solat bersama di rumah aku, kemudian  bermain semula. Mula2 mereka bermain sekolah2 di dalam rumah. Ada yang jadi cikgu, ada yang jadi murid. Selepas solat Asar, baru aku perkenalkan "teng teng" kepada mereka.

Sejuk hati aku bila lihat Aqil jadi imam untuk kawan-kawannya. Aqil memang kerap melawan cakap aku, tetapi untuk sesuatu yang dia tahu dan kawan-kawannya ikut, dia jadi lain. Mungkin ada rasa bangga di hatinya kot. Dia cuba buat sebaik mungkin. Alhamdulillah.....

Dah lama juga aku tak tunjuk gambar Arif kan. Arif pun turut teruja tengok kakak dan abangnya main bersama kawan-kawan.

Arif terbaru di hujung minggu baru ni...
Perkembangan terbaru Arif....dah mula jalan jatuh!! Kami semua terkejut, tapi itulah hakikatnya. Dia dah boleh melangkah dua tiga tapak ke depan dan jatuh, sedangkan dia belum pun 9 bulan. Rabu ni baru nak masuk 9 bulan. Cepat sungguh Arif. Nak kalahkan abahnya SRD kot. Abah dia dulu jalan umur 10 bulan.

Welldone Arif! Ibu tunggu Arif jalan dengan betul by next month ya. ..:)

p/s: Aku perkenalkan "teng teng" kepada mereka hari Sabtu, hari Ahad, aku ajar mereka main getah pula. Korang yang lahir tahun lebih kurang aku, mesti selalu main getah dulu kan. Oh! Nostalgia betul. Semalam dok terkinja2 main getah dengan anak-anak, tapi seronok....."Zero point"......:D. Cerita pasal main getah, lenkali pula ya.....
~ يوس ~

52 comments:

  1. Arif comey dah ada gigi lum? org kata cepat jln lambat tumbuh gigi..hehe...chaiyok arif...

    ReplyDelete
  2. kak kalau kat kg qema panggil main ni 'dekcok' tak tahu kenapa panggil gitu hehe

    Cepatnya ariff jalan, ammar gak tak jalan2 lagi tuh hehe

    ReplyDelete
  3. main teng teng dgn main getah tu mmg permainan p[opular zaman kita2 dulu kan.. selalu tu mcm tak sabar nak tunggu petang sbb nak main permainan tu dgn kawan2.. Alhamdulillah.. ada perubahan yg positif pada anak2 yus.. pandai yus mendidik anak2.. Tahniah yer..

    ReplyDelete
  4. main ni memang best...klu dpt main ni...tak mkn pun tak pa lg...

    ReplyDelete
  5. teringat kembali zaman kanak2...
    bile ptg jer dah berkumpul dgn kawan2 main teng..teng...

    seronokkan bile dikenang balik zaman kanak2 tu...

    ReplyDelete
  6. Kakak dulu main teng-teng juga Yus. Kalau main getah warna-warni tak macam sekarang semuanya warna coklat. Dulu semua kaler ada, macam gelang penuh satu lengan. Hehehe....

    ReplyDelete
  7. best..best! glamer dulu teng teng (nadiah pun panggil teng teng gak) dgn lompat getah. nostalgia la ^_^

    ReplyDelete
  8. arif tak sabar nak main teng teng jugak kot dengan abg kakaknye


    dulu mainan teng teng ni la mainan popular masa kita kecik2 kan...seronok sgt2...

    ReplyDelete
  9. @Maya Mayana
    belum lagi Yana. Tiada tanda2 pun nak tumbuh gigi tu.huhu, tp dah mula suka menggigit..:)

    ReplyDelete
  10. @qemaishak
    dekcok? dialek kelantan ke tu qema? apa2 lah panggilannya asal sama cara mainnya kan..

    lom jalan lah, baru jalan jatuh..:)

    ammar mesti dah banyak gigi kan, arif satu pun tak nampak lagi..:)

    ReplyDelete
  11. @Hanis Azla
    Hanis, mmg popular masa kita sekolah rendah kan. Yus dulu ke sekolah dan balik sklh naik trak, nak tunggu trak datang tu, mesti main lompat getah..hihi.

    p/s: terasa malu dalam diri bila Hanis kata yus pandai mendidik anak.Masih terlalu banyak yg yus perlu belajar, anak2 yus pun tak semua benda mereka ikut, pandai melawan juga, apa pun yus gembira bila ada sesuatu yang positif berlaku, jadi yus suka coretkan di sini. Blog ini dah macam diari yus juga.

    Yus pun banyak belajar dari Hanis juga, susatu yang baik bila di kongsi, kita akan ambil pengajarannya kan....

    ReplyDelete
  12. @LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
    oo dulu2 main teng teng terus lupa nak makan ya kakD?...:)

    ReplyDelete
  13. @ainnoraini
    memang seronok ainn. Tulah, kesian bila anak2 tak tahu permainan ni. Kita sebagai yang lebih tua, kalau tak ajar mereka, kesian kan, rugi mereka.

    ReplyDelete
  14. @Kakzakie
    Yelah kan kak, getah dulu2 ada yg warna warni tu kan. Tp yg tu biasa kena beli, yus pulak biasa kumpul dari yang ada di rumah, jd warna coklat jelah..hihi

    ReplyDelete
  15. @~aSHa~
    orang selalu kata, kalau kakak dan abangnya ligat, adiknya mesti lagi ligat, belajar dari saper?...hihi

    ReplyDelete
  16. elok gak perkenalkan anak2 main gini
    akak xpenah tunjukkan
    jika nk tahu...akak zmn kecik dulu juara teng2..hahah
    kat klate panggil "dekcok"...heheh
    kami guna cebisan pasu2 yg pecah buat "ko"..mudah dan tepat dibaling..tapi memandangkn skrg xguna tanah..xle la kot guna pasu tu..maunyer melambung abis..ehhehe

    ReplyDelete
  17. @cik Jue Aka Ibu Farisyah
    nnti anak Jue besar jangan lupa ajar main ya..:)

    ReplyDelete
  18. @sarah-najwan
    kalau bukan kita yang perkenalkan siapa lagi kan kak..

    Akak pun boleh kenalkan juga pada anak2.

    Oo di sana mmg panggil gitu ya? Qema ada sebut tadi..

    Tulah skrg susah nak nampak tanah, main di simen, yus pun suruh anak2 yus pakai plastik dari mainan pecah untuk "gandu" nya tu..

    Guna batu pun melambung..huhu

    ReplyDelete
  19. dulu mmg cukup suka main teng teng dan getah...mmg nostalgia sungguh...

    kak, si arif ni makin comel la...geram je tgk...

    ReplyDelete
  20. muda2 dulu suker gak main teng teng, tapi skang kalu nak main, alahai... berat badan dah tertanggung ni. hehehe... bleh ke nak lompat sebelah kaki lagi?? auchhhh

    ReplyDelete
  21. teng teng...best tu..tgk kwn2 n anak2 kak yus main pun meriah..

    he..comey nye abid..

    ReplyDelete
  22. hik2! Sy dulu bab main teng2, main getah selalu kalah, yg selalu menang main batu seremban... huhu..

    ReplyDelete
  23. yus..teng teng..jugak mainan akak masa kecik2 dulu..lukis kat tanah aje..terlompat2 la main..
    comelnya ariff..dah mula jalan jatuh..kalau dah boleh..tak mau tinggal tu..mau jugak dia main teng teng..

    ReplyDelete
  24. haaaa... lama tak main ni..

    ReplyDelete
  25. ala rindu nyer nk main teng teng!

    ReplyDelete
  26. Hahaha... teringat pula masa kecik-kecik dulu. Tapi Yati punya versi teng teng lain sikit bentuk rumahnya. Bagus la kak Yus ajar anak-anak main ni, at least keluar peluh.
    Lajunya Arif, sudah nak boleh jalan! Mesti comel. :D
    Zero point? Hahaha... tidak! Dulu selalu kalah dengan kakak, dia terer lompat.

    ReplyDelete
  27. kena kenlakan jugak teng teng ni kat bebudak skang kan..my twin Aleesa pun dah start melangkah hari tuh, peh tu diammm jer tak mo cuba2 lagi...lebih kurang sebaya Arif gak..Abang dia dulu, 10 bulan dapat cakap, dapat jalan semua sekali...

    ReplyDelete
  28. ada yang sebut teng-teng, ada juga sebut ting-ting dan ada yang sebut ketingting.. Tapi semua adalah sama..

    ReplyDelete
  29. @wahida
    memang permainan kita dulu2 ni kan wahida..:)

    ReplyDelete
  30. munna panggil ni main teng teng... dula masa kecik mmg suka main ni..habis satu kg cari batu marmar utk main permainan ni

    ReplyDelete
  31. @NM02
    Akak melompat pun terkedek2 gak niezza..hihi.

    Last2 tunjuk dengan jalan je, tp cakap kat diorng suruh lompat...

    kelakar tau, ada yg tak pandai lompat..hihi

    ReplyDelete
  32. @Cma Shiema
    memang meriah...:)

    p.s: cma, tiada Abid dalam gambar, ABid tidur masa ni, Arif tu...hehe

    ReplyDelete
  33. @Sari Yusa Ibrahim
    hihi, saya pun juara main batu seremban gak, yg lain2 ni mmg selalu kalah...:)

    ReplyDelete
  34. @Erna
    dulu2 senang jumpa tanah kak, skrg susahlah..hihi.

    tulah kak, boleh tahan si Arif tu..:)

    ReplyDelete
  35. @MULAN
    dah berumur sikit ni, main teng teng semput kak...yuslah tu..huhu

    ReplyDelete
  36. @♥ Mrs.Eady ♥
    nostalgia kan izwa. Kalau ada geng boleh main semula apa..hehe

    ReplyDelete
  37. @Yati
    kalau kita tak ajar, mungkin permainan ni dilupakan terus ni. Kitalah yg kena tunjukkan tak gitu Yati...

    hihi, akak pun bukan terrer sangat dulu, selalu kalah...hehe

    ReplyDelete
  38. @ida
    mereka tak tahu kalau kita tak kenalkan..gitulah ida...

    anak2 saya yg lain semua 11 bulan jalan, tp yg ni mmg serba serbi cepat sikit...tak tahulah tu.

    ReplyDelete
  39. @fairus
    panggilan je berbeza, permainannya tetap sama kan fairus

    ReplyDelete
  40. @munna
    wah! guna batu marmar tu...

    memang kena cari gandu yang betul untuk buahnya kan, kalau tidak senang terpelanting

    ReplyDelete
  41. hahah mmng popular ms kcik dulu...kt klate sebut dddecok hahaha. 1 lg feveret lompAT tali

    ReplyDelete
  42. ingat lagi masa sekolah dulu
    asyik nk beli getah saje
    dan lawan sape getah yg paling panjang...hahaha

    ReplyDelete
  43. main getah la yang saya paling tak reti..
    hahah..
    main congkak pun sikit2 la..
    main tuju tin paling best..
    hahahah

    ReplyDelete
  44. teringat zaman kanak2 dulu

    ReplyDelete
  45. Bebudak sekarang dah kurang main teng teng...diorang main game komputer je...

    ReplyDelete
  46. @So Shy Lady
    lompat tali dengan lompat getah ada beza ye?

    tp best kan zaman kanak2 kita dulu

    ReplyDelete
  47. @Ati Masrif
    ye kan kak...pas tu kalau hilang, mulalah muka masam je..hehe

    ReplyDelete
  48. @diana
    main tuju tin, best tu!! Nanti nak ajar diorang main gak lah..hehe

    ReplyDelete
  49. @zino
    abah zino ada main juga ya dulu...:)

    ReplyDelete
  50. @aNIe
    itulah, tak berapa nikmat bagi mereka, tp sekurang2nya dapat kurangkan mereka depan pc jadilah kak...

    dah mula suka nak main luar anak2 saya tu..:)

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...