Friday, February 18, 2011

Home » » Remaja ye?....

Remaja ye?....

Satu hari balik saja dari sekolah agama beriya Aqil menunjukkan aku pada kitab ibadahnya. Aku tak pasti tajuk apa, sebab aku tak tengok dengan betul, tapi dia sendiri yang bacakan pada aku.

Kata dia, " Kat sini kan bu, dia tulis kalau umur 0-2 tahun kita panggil bayi, 3-8 tahun kita panggil kanak-kanak, 9-15 tahun kena panggil remaja, 16-21 tahun belia, dan lebih 21 tahun kita panggil dewasa. Aqil kan 9 tahun, Aqil dah remaja lah ibu."

Sukanya dia menerangkan kepada aku. Aku pun balas balik, " kalau dah remaja, tak bolehlah buat perangai budak-budak lagi, ibu cakap tak dengar, suka kacau adik, suka usik adik. Kenalah ikut macam abang Irfan, solat tak perlu ibu suruh, semua Aqil tahu bila nak buat."

Dia senyum kambing aje. Lepas tu dia cerita pada abahnya pula. Boleh pulak lepas tu buat perangai budak-budak, berebut mainan dengan adiknya. Abahnya kata, " remaja mana boleh macam tu. Dengan Abid pun nak berebut mainan ke? Kata Aqil dah remaja."

Tahu dia balas apa? Dia kata, "Aqil masih 8 tahunlah abah. Hari jadi Aqil belum sampai lagi. Aqil kanak-kanak lagilah".

Adohai! Boleh pula beri alasan begitu ye. Hari tu kata remaja.....

Bila dia cerita dengan atok ayahnya, atok ayahnya pula kata, "habis kalau macam atok ni panggil apa?"

Aqil jawab, " Kalau atok warga tua!"

:)

Ok takpe. Ibu terima alasan Aqil. 

5 hari lagi hari jadi Aqil, lepas ni kalau buat perangai budak-budak lagi, ibu akan sentiasa ingatkan yang Aqil dah remaja. Aqil sendiri yang beritahu ibu kan 9-15 tahun remaja...hehe.
~ يوس ~

45 comments:

  1. Budak2 - ada2 saja helah mereka.. :)

    ReplyDelete
  2. salam yus..hehe..bijak dia..mcm peel anak2kan kadang senyum sendiri kita bila teringatnya..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum

    hehe bijak... bijak aqil nih...
    erk kita dulu2 cikgu cakap kalau
    remaja selalunya yg dah ada ic... =)

    ReplyDelete
  4. sgt bijak.hehehhee....benda mcm ni la kengan indah kiter kan?

    ReplyDelete
  5. bijaknya dia.. budak2 ni mmg mcm tu kan.. ada saja alasannya utk melepaskan diri..

    ReplyDelete
  6. hahaha..comel nyer Aqil!! paaanndaaiii...boleh pulak bagi alasan bufday belom sampai lagi..hehe. atok nyer warga tua..huhuu

    ReplyDelete
  7. haha..klu biase nak ngaku remaja ye..kalau nak main ngaku br 8 thn..haha..comei je..mcm anak sedara atie nama aqil jgk..slalu nak buat2 mcm kecik lg..padahall dh 10 thn..hehe

    ReplyDelete
  8. cepat matang jugak ye aqil ni..hehehe..tapi,bila berebut mainan dgn adik,belum remaja lagi..bijak2..

    ReplyDelete
  9. eem dh remaja jap lg yer,kalau salah selalu nk mengelat kan bebudak ni...kalau nak sesuatu pndai nanti dia cakap masih kanak2 pulak...hehe...jap dh beso..tk lama lg dpt menantu pulak..cepat masa berlalu

    ReplyDelete
  10. bijaknye anak akak..siap terangkan lagi kategori2 tu..
    remaja ye...he3..mane bole berebut mainan ngan adik...

    ReplyDelete
  11. Hahaha, smart boy, Aqil! :D

    ReplyDelete
  12. alahai comel je budak 9thn cakap camtu hehe..

    ReplyDelete
  13. Great! Good information to share with others,i like it very much,thanks....

    http://black-eyed-peas-team.blogspot.com
    http://nascar-2011.blogspot.com
    http://digital-cameras-stores.blogspot.com
    http://computer-desktop.blogspot.com
    http://view-cyber-shot.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. @Ayuni
    Aqil memang ada sense of humor, tapi dia selalu buat akak pening kepala...huhu

    ReplyDelete
  15. @kakcik
    tulah kakcik, ada saja jawapannya

    ReplyDelete
  16. @suri solehah
    kadang2 buat kita senyum, buat kita menangis pun ada kan suri..

    ReplyDelete
  17. @♥ manje ♥
    walaikumsalam,

    akak dulu pun rasanya aga yg cakap mcm tu gak.

    Budak sekarang ni lagi cepat matangnya.

    ReplyDelete
  18. @:: noremy bte rahmat ::
    dia ni bijak dan nakal moremy


    @♥ Mrs.Eady ♥
    harap2 bijaklah anak akak ni, bukannya bijak auta saja...:)

    ReplyDelete
  19. haha ...tu lah konon nk ingat kan ibu last2 dia yg kena balik..kih2

    ReplyDelete
  20. kalau anak perempuan lagilah
    cepat tau..semua nak gaya org besar je..

    segala tudung mumi dia nak share..huhu

    ReplyDelete
  21. kejap je besar dah aqil tu... dulu2 masa mula baca blog yus, rasa kecik je lagi..

    ReplyDelete
  22. hahaha...pandai lak dia bg alasan mcm tu kan kak, nak lepaskan diri dia..hehehe...nakal tau...

    ReplyDelete
  23. pandai aje aqil menjawab ye..hihi

    ReplyDelete
  24. @Hanis Azla
    tulah Hanis, pandai saja dia cipta alasan. Tapi budak2 sekarang ni mmg pandai menjawab kan, saya dulu tak berani..huhu

    ReplyDelete
  25. @Adlan Solis
    dia ni kadang terlebih bijak, tapi kadang tu mcm blurr aje...huhu

    ReplyDelete
  26. @atie
    anak sedara atie pun nama Aqil ye?

    Aqil anak akak ni mmg selalu mcm budak kecik, cepat terasa hati dan kuat juga merajuk. Tulah ada hati kata dia dah remaja..hehe

    ReplyDelete
  27. @Kamalia
    Akak rasa dia masih budak2 lagi kamalia, mmg selalu tak puashati dengan adik-adiknya. Ada masa pandai juga dia berfikir, mungkin dalam proses lah tu..

    ReplyDelete
  28. @Cma Shiema
    kategori tu dia baca dari buku dia tu Cma.

    Dia mcm bangga konon dia dah remaja, tp sebenarnya dia masih anak-anak...mmg manja Aqil ni sebenarnya.

    ReplyDelete
  29. @Yati& @Amy Syaquena
    aminn...moga terus bijak dia. Jangan kecik2 saja.

    ReplyDelete
  30. @qemaishak
    hehe..comel ke qema? Comel apanya? Akak ni kadang selalu je bertekak dgn dia tau, dia dah pandai menjwab sekarng, ada je jawapan dia, tak tahu nak balas apa balik kadang tu..

    ReplyDelete
  31. @Puanbee
    baru dia tahu, ni dia baca tau entri ni bee. Bila saya ingatkan dia, dia kata balik, ibu kata 5 hari lagi kan, tunggulah 5 hari..huhu. Anakku, anakku.

    ReplyDelete
  32. @Ati Masrif
    Alia saya pun dah tunjuk belang dia tu kak. Dah pandai nak melawa kan, lipstick saya semua dia nak guna juga..huhu

    ReplyDelete
  33. @MULAN
    Cepat saja masa berlalu kan kak Mulan...

    ReplyDelete
  34. @wahida
    dia memang nakal wahida, pening saya kadang tu..

    ReplyDelete
  35. @Umie
    kalau bercakap dengan dia mmg kena berseda mental Umie. Ada saja jawapannya, kadang tu boleh buat kita naik darah tau..huhu

    ReplyDelete
  36. yus

    akak ada few tags utk yus tau kat sini http://ourdreamsoflifecontest.blogspot.com

    ReplyDelete
  37. asalam yus..seronok dia nak jadi remaja..
    tapi bila dah bermain ngan adik2 lupa dah angka 9-15 tu..he he

    ReplyDelete
  38. @Ina Hashim
    ye ke kak ina. Alamak, makin malas join contest sekarang ni..huhu

    ReplyDelete
  39. @kak Erna
    salam kak erna,

    Tulah kak, hati seronok nak meningkat remaja, tp perangai masih lagi budak2..:)

    ReplyDelete
  40. hehehe..

    teringat pulak si Angah.


    ada-ada aje diorang ni ..!

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...