Friday, November 26, 2010

Home » » Jangkit tu apa?

Jangkit tu apa?

Ini perbualan anak-anak aku pagi ini. Mereka bangun pagi, terus melepak kat katil bilik aku, sambil bermain-main dengan adiknya Arif.

Tiba-tiba Alia batuk.

Aqil: Jangan batuk depan Arif Alia. Nanti jangkit kat Arif pulak.

Abid: Aqil, jangkit tu apa?

(Aqil diam)

Abid: Aqil!! Jangkit tu apa?

(Aqil masih diam)

Abid: Aqil!!!! Jangkit tu apa?

(Aqil masih tetap diam)

Abid: Aqil ni!!! Jangkit tu apa?

Aqil: Jangkit tu jangkit ler. Tak tahu ke Abid ni?

Aku tersenyum saja...

Aku suka cara Abid. Dia memang suka bertanya bila dia tak faham sesuatu. Dan aku tahu Aqil sebenarnya tak tahu nak menerangkan jangkit tu apa kepada adiknya.:biggrin:

Jangkit tu apa ye?...:P

~ يوس ~

11 comments:

  1. err..ana pun x tau nk explain mcm mane..
    Kalau kaya kene, xde kesan..huhu.
    Abid ni mmg bijak..

    ReplyDelete
  2. @Misz Sephia
    :::Kalau kaya kene, xde kesan..::: errkk tak faham sebenarnya maksud ana dgn statement tu...:D

    ReplyDelete
  3. ni kena bukak kamus dewan bahasa ni ...

    ReplyDelete
  4. hehee... camna nak explain ekk..

    ReplyDelete
  5. @MULAN
    Saya pun tak berapa pasti explanation saya betul atau tak pada diorang..haha.

    Saya kata, jangkit tu macam takut terkena pada orang lain. Biasa kita guna untuk penyakit, kadang2 kalau dekat2 dengan orang yang ada selsema, atau batuk, nanti kita pun terkena sekali. Jangkit lah tu....

    Errkkk..ok tak penerangan tu kak Mulan..haha

    ReplyDelete
  6. a'ah kan org tua pun tak tau nak explain..ini kan pulak budak2..ehehe

    jangkit ni apa ye nak..

    emmm sejenis perkara yg kalo terkena, org lain pun kena jugak...

    maybe gitu la kot..yg aunty leh tlg tuk abid

    ReplyDelete
  7. jangkit tu main jongkang jongkit la hehe

    ReplyDelete
  8. kena terangkan secara simple..anak-anak ni klu terangkan secara detail pun dia lagi fening..

    ReplyDelete
  9. @zino
    haha, abah Zino ni jawapan macam suami saya...hihi

    ReplyDelete
  10. @kak ina kl (1)
    yelah kan kak. Masalahnya ibu dia tak pandai nak terangkan ni...hehe

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...