Saturday, December 03, 2011

Home » » Review Filem Ombak Rindu : Dari kaca mata aku...eceh.

Review Filem Ombak Rindu : Dari kaca mata aku...eceh.

So, kawan-kawan akhirnya aku berjaya tonton filem Ombak Rindu di panggung.
Sebelum ia tenggelam dari kotak fikiran aku,
ada baiknya aku coretkan sekarang apa yang aku rasa selepas menonton filem ini.
Keseluruhan cerita aku setuju dengan review yang aku baca sebelum ini di sini,
iaitu 3.7 bintang daripada 5.

Bagi aku tidak memberi impak begitu kuat
kalau nak bandingkan kali pertama aku tengok Kuch Kuch Ho Ta Hai.
Hahaha, mesti ada yang marah sebab aku bandingkan dengan Filem Hindustan.
Sebab apa??
Sebab Kuch Kuch Ho Ta Hai adalah salah satu filem yang aku tengok di panggung
pada hari pertama tayangan.
Selepas tengok citer tu, memang fikiran aku asyik terbayang citer tu,
tidak seperti Ombak Rindu ada kureng sikit...hihi. Jangan marah nooo.

Ok, sambung lagi...
Cerita dia memang macam cepat sangat di awalnya
Baru sekejap, dah tukar scene, baru nak rasa sedih dah tak sedih.
Macam nak kejar apa pun tak tahu.
Tapi lepas tu, ada rasa boring juga plotnya.
Sikitlah, dan akhirnya berdebar semula.

Aku menangis??
Jujur aku menangis 2 kali aje.
Tapi yang kali ke dua tu memang betul-betul nangis.
Babak semasa Haris nak menggantung Izzah tak bertali tu.
Ketika Izzah mengejarnya, sehingga dia terjatuh dan  nampak darah keluar dari celah kaki Izzah.

Ya Allah, masa tu memang sedih sangat aku rasa, tak tertahan-tahan.
Dan ketika dia di hospital, tu pun sedih.
Teman aku sebelah yang datang bersama aku pun menangis teresak-esak sama.
Siap cakap lagi dengan aku, "Sedihnya...........(ada sambungan dari apa yang teman aku cakap tu)

Bab awal, banyak yang tak sesuai untuk anak-anak tengok.
Memang adegan ranjangnya sedikit keterlaluan.
Tak perlu tunjuk macam tu pun dah boleh faham maksud jalan cerita.
Ish....malu aje.

Dari segi penjiwaan watak, aku suka lakonan Aaron Aziz sebagai Haris.
Mungkin sebab dia boleh menangis dengan baik,
tu yang semua orang pun ikut nangis kot..hihi.

Maya Karin sebagai Izzah, aku rasa dia berjaya bawa watak itu,
cuma slang percakapannya harus lebih melayu.
Ada kureng sikit, bab dia mengaji pun tak menusuk.
Tapi lain-lain dia memang menjiwai watak itu.
Aku suka bila dia dah mula bekerja, lebih cantik dia, baju pun kena aje.
Masa kali pertama Mila nak jumpa dia di restoran tu, aku suka baju Izzah di situ.
(Haha, suka baju pulak dah!!..kihkihkih)

Lisa Surihani sebagai Mila, mula-mula dia muncul dalam cerita ini semua orang ketawa.
Adegan di airport konon-konon baru pulang dari US tu.
Adeh! Pesen rambut apa lah tu Lisa?
Gaya, solekan, semua rasa lain  macam aje...
Aku pun ketawa terbahak-bahak.

Dan jujur aku cakap, Lisa tak begitu berjaya bawa watak Mila.
Kurang sesuai dan macam ada kontrol-kontrol aje.
Asyik nak menjerit satu.
Lepas tu ada butir bicaranya yang aku tak dapat tangkap.
Terutama masa dia marahkan Haris di lokasi pengambaran,
ketika Haris kata dia tak nak kahwin dengan Mila tu.
Orang sebelah aku pun cakap,
" Apa Lisa dok bebel tu, tak faham!" (bukan yang datang dengan aku tu ya)

Tapi satu percubaan yang baik dari Lisa.
Cuma mungkin tak sesuai kot dengan muka dia yang lembut itu.

Babak antara Haris dan Izzah aku paling suka ketika babak di gambar bawah ni.

Aaron Aziz sangat menjiwai watak masa ini.
Dari segi lokasi, memang superb! Cantik semua tempat dan pemandangan.
Rumah yang Haris beri Izzah duduk tu cantiklah!
Kalau dapat rumah macam tu bestnya!

Masa babak ini pun cantik pemandangannya.
Tak boleh nak bandingkan degnan Novel sangat,
sebab filem biasalah nak cukupkan kuota masa tayangan tu.
Lama sangat kang dah bukan filem pula.
Tapi kalau ada yang ajak aku pergi sekali lagi untuk tengok cerita ini,
confirm aku setuju!!

Ok. Nak tahu aku pergi dengan siapa tadi???
Aku pergi dengan minah kecik dan comel ini.


*

*

*

*

*

Anak dara akulah si Alia, siapa lagi....hehe.


Dengan siapa lagi aku nak tengok kan.
Kiranya tadi "Girls Day Out" bagi kami.
Lelaki-lelaki saja duduk di rumah....hihi.

Kenapa aku ajak dia?
Sebab dia aje yang boleh duduk tengok hindustan dengan aku.
Dia juga yang suka tengok sinetron macam aku.(Sekarang ni sinetron feveret dia Nada Cinta)
Dia aje, yang kalau tengok cerita melayu tahu menangis.
Dan betul, dia juga menangis tengok Ombak Rindu macam aku.
Sama pulak part dia menangis dengan aku tu....hihihi.

Ayat sambungan dari apa yang aku tulis di atas,
"Sedihnya ibu!!!"
Itulah yang keluar dari mulut Alia.
Aku sendiri tak sangka, air mata dia mencurah-curah juga masa tu.
Cumanya babak mula2 yang tak berapa sesuai untuk anak-anak tu,
memang aku ada tutup mata dia masa tu.
Dia pun ok aje...hehe.

Dan bila saja kami keluar panggung,
dan aku tunjukkan gambar poster cerita Ombak Rindu tu di luar pada Alia.
Tahu apa yang keluar dari mulut dia?
"Alia suka dengan Izzah tu ibu."....hehe

Ok kawan-kawan...
Siapa yang rasa teruja nak tengok Filem ini.
Silalah ke panggung tengok ya.
Tak rasa rugi...memang best untuk cerita-cerita melayu abad ini.
Tahniah buat pengarahnya Osman Ali, juga untuk Aaron Aziz dan Maya Karin.
Aku suka!!!

p/s: ada satu  yang tak berapa gemar citer ini. Watak ibu Haris oleh Azizah Mahzan. Aduhai...Seksilah makcik masa baru keluar dari kolam mandi tu...huhu

~ يوس ~

27 comments:

  1. kalau yus dah tengok cerita tu, yus kata okey, cam ni cik ina beranilah nak tengok.tunggu anak balik dari pp island bawah mungkin next week : ).
    biasalah segan nak layan ngan suami, dorang ni bukan suka nengok cite melayu. comel anak yus.

    ReplyDelete
  2. Pandai alia ye..boleh ikut sedih sama..anak dara tak pe yus..kalau acik anak bujang ni.malu nak menangis depan dia..

    ReplyDelete
  3. @Cik Ina Do Do Cheng
    ha'ah. Kalau suami saya ajak tengok citer melayu dia kata, apalah tengok citer takde masa depan..huhu, ayat tak boleh belah..haha

    Yus pernah baca Ombak Rindu, tapi lama dulu pinjam kawan, jadi sebenarnya tak ingat sangat jalan citer dia, tp bila tengok Filem ni, mmg kurang sedih berbanding baca Novel yang sungguh menusuk kalbu. But tidak mengecewakan lah...

    Sebab tu yus kata, jangan bandingkan sangat...:)

    ReplyDelete
  4. @Acik Erna
    tulah kak, Aqil mula nak ikut, yus tanya dia suka ke tengok citer melayu?...hihi.

    Ada part yang dia tak concentrate sangat tengok, tapi bab yang sama2 menangis tu, mmg menyentuh masa tu...huhu

    ReplyDelete
  5. lepas baca review Yus yg santai nih... ni yg terasa nak p tgk jugak nih... hihi

    ReplyDelete
  6. Hihi.. Tergelak pulak. Rupanya alia yg teman. Boleh geng ibu la ni. Mcm best kan! X sabar nk tunggu org upload. Kalau ada kt msia confirm gi tengok wayang gak. Hehe..

    ReplyDelete
  7. Mana lagi feel baca novel ke tengok cerita?

    kalau saya jangan harap la nak keluar ngan anak2 je, bodyguard tak lepas punya la, nak ke kedai dkt ngan umah pun susah nak beri izin :(

    ReplyDelete
  8. Bestnye ada nak dara yg dah boleh kongsi minat dgn ibu dia.. anak dara kita kecik lg..

    ReplyDelete
  9. ntah konpius mahu tengok ke atau tidak...:)

    ReplyDelete
  10. huhu..jelesnye x dpt tgk,
    tahniah alia dpt ikut ibu...

    ReplyDelete
  11. Nakkk tengok jugakkk..
    Tp en suami takmau..huhuu, nak kena ajak org lain la camni :)

    ReplyDelete
  12. aihh, bilalah nak nengok ni yea..lain kali kalau akak nak nengok movie, meh ajak la saya especially citer2 melayu ni..selalu saya ajak suami dia terpaksa ikut je, pasal dia mmg tak suka nengok movie melayu, hehe..

    ReplyDelete
  13. anak akak sgt teringin nak tengok cerita ni..sb pelakonnya hebat2..

    apb yus sebut di blog..lagilah semangat diorg nak tengok..
    thnk for informasi..

    ReplyDelete
  14. kalau ada adegan atas katil tu..mmg x sesuai lah budak2 umur alia tu nak tgk. kita ni pulak yang malu kan sis.

    tp sy pon rasa lisa tu tak sesuai bawak watak cam tu..sebab biasa tgk dia lembut n sweet jer, hiks

    ReplyDelete
  15. jujurnya uncle tak baca review yus tentang filem di atas. dah tua. dah tak minat lagi nak tengok filem.

    di sini pakngah nak ucapkan terima kasih atas tunjukajar yus dalam blog pakngah hari ini. pakngah juga dah bookmark blog mama tu. nanti balik dari kenduri, nak cuba. cuma masalahnya pakngah tak ada gmail.

    ReplyDelete
  16. Yus...akak tak brkesempatan utk ke panggung lagik...mmg kalau filem.yg diadaptasikan dari novel ceritanya mcm nak dicepatkan aje...org kata baca novel lebih layan nangisnya..

    Syok bila anak dara dah boleh dibuat teman brbual dan brjimba2

    ReplyDelete
  17. wahhh akak dah tgk eh?? cik ana xde plak rase nak tngok cite nih..hehe



    *owhh akak dah psg google+ tu..
    ok2 nti ana nak psg gak =P





    luv,
    cik ana

    ReplyDelete
  18. tgk ngan anak dara alia upenye..hehe.

    baca dr sinopsis kak yus ni rase cam nk pegi tgk je..
    tp tu la..xde geng..en hubby x suka tgk citer jiwang2 ni..

    huhuh...oh ombak rindu... :)

    ReplyDelete
  19. wah...'teman' kak yus tu pandai menjiwai watak dewasa dah..kecik lagi dah memahami slot cerita2 sedih mcm ni2....mmg anak dara lemah lembut ni...

    ReplyDelete
  20. tgk promo TV mmg teringin sangat nak pi tgk, smlm dah ia-ia ajak husband pi cinema, nak tinggal anak dgn babysitter sat. tapi alih2 bila sdr promo selalu g2, tak jadi pi... tunggu VCD hu hu jahat betul kan...

    best is bila kita boleh appreciate bakat pelakon2 kita. they are superb, kurang sana-sini dalam filem adaptasi novel mmg biasa... nak kejar duration. kalau tak mahu kita duduk dua hari dua malam kat panggung tak balik2... heh heh..

    ReplyDelete
  21. dulu saya teruja nak tgk..tp bila ibu2 mithali kata adengan tak seronok kat kamar tido tu terus menurun perasaan saya.klu nak tgk saya senyap2 je tanpa anak2 kot

    ReplyDelete
  22. rasa rasanya maksu tunggu kat tivi aje lah.. tak tau naper, tapitak teruja sgt, maaf huhuhu

    ReplyDelete
  23. ohh...akak pi ngan alia rupa2nya. pandai alia menjiwai citer ni. tulah cuma ramai org kata ada scene2 yg tak patut dilihat oleh anak2 kecik kan...

    ReplyDelete
  24. hahahah nsb i tak suka citer hindustan ;)

    btw mila mmg kureng sikit tapi simpati gak watak dia tu sebenarnya..:)

    ReplyDelete
  25. saya x baca novel nya.. jadi minat utk tgk cerita ni tak spt org lain yg minat.. heheee

    saya baca apa yg akak tulis ajer lah ye..

    =]

    ReplyDelete
  26. ooo Yus tgk ngan Alia ya....memang anak pompuan juga yg memahami ibunya...

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...