Wednesday, July 25, 2012

Home » , , » Catatan Ramadhan 2012 : 4 Ramadhan

Catatan Ramadhan 2012 : 4 Ramadhan

Sudah hari ke 5 berpuasa hari ini. Dapat rasakan Ramadhan kali ini lebih seronok dari tahun-tahun sebelumnya. Tak tahu kenapa. Ada sesuatu kelainan.... Moga terus seronok sehingga akhir Ramadhan nanti.

Semalam berbuka dengan menu lebih ringkas. Tak perlu banyak-banyak, yang penting masak sendiri dan tak membazir.

Cucur Udang resepi mat gebu dan roti sosej gulung ikut je resepi ni, di tambah dengan kurma Wasem dari Yusof Taiyobb dan air soya campur cincau.
Untuk sahur pula, nasi panas + telur masak kicap + peria yang di goreng bersama udang kapas dan telur. Semua masak ekspress pagi-pagi bermula pukul 4. Alhamdulillah, harap aku dapat bangun awal setiap pagi memasak. Kalau terlajak, kesian juga anak-anak.

Semalam ada yang tanya aku resepi mee kari tom yam. Aku memang selalu buat mee kari tom yam ni, resepi asal aku ikut dari sini. Pastu pandai-pandailah ubah sendiri, tukar ayam dengan daging ke, tambah lagi udang, bebola ikan, dan sayur sawi. Aku kan suka ikut resepi internet, tapi pastu pandai-pandai ubah sendiri ikut bahan yang ada di rumah.

Semalam juga buat pertama kalinya ke surau berterawih dengan SRD saja, tanpa anak-anak. Aqil sedang dalam minggu peperiksaan bulanan, Alia pula ada kerja sekolah yang belum siap, Abid dah abang dan kakak tak ikut, dia pun malaslah nak ikut. Arif ku tinggal saja dengan abang2 dan kakaknya. Masa nak keluar tu, memang dengar suara dia melalak sakan, tapi Aqil pandai ajak dia main dalam bilik dan kunci bilik tu, jadi dia tak dapat nak keluar kejar kami. Berbuih juga mulut aku mengingatkan agar siapkan kerja masing-masing dan buat latihan ulangkaji.  

Alhamdulillah dapat berterawih dengan lebih khusyuk tanpa Arif yang ligat. Bila sampai rumah, tengok muka dia pun ceria je, langsung tiada kerisauan. Anak-anak dah boleh di harap jaga adik mereka, alhamdulillah.  Masing-masing juga menunjukkan kerja sekolah dan latihan yang telah mereka siapkan.Cuma peringatan aku pada mereka, bila hari minggu kita pergi terawih sama-sama ya!

p/s: Bulan Ramadhan ni kurang dapat BW dari biasa. Maaf ya! Terima kasih pada yang masih setia menjengah. Selamat berpuasa buat semua.

~ يوس ~

21 comments:

  1. sedap nye kak
    wah...maknanya anak2 akak dah besar n dah boleh diharap =)

    ReplyDelete
  2. yg ringkas dan mudah...! ye yg pnting x membazir kan...

    ReplyDelete
  3. Dari sehari ke sehari kakcik terfikir nak buat cucur bawang, tapi masih juga belum menjadi lagi... ;-)

    ReplyDelete
  4. sedapnye tgk...betul tu yus yg penting msk sendiri.laju je anak2 mkn kan?

    ReplyDelete
  5. Niat hati nak buat terawih penuh di surau .dapat kah?

    ReplyDelete
  6. Saya pun masak ringkas yus, tp nasi wajib ada.. Teringin juga nak masak special utuk anak2 tp mmg tak sempat. Hujung minggu pulak, kami balik kg. Kalau dah kat kg ramai2 nak air tgn sendiri mmg susah ler.. :D

    ReplyDelete
  7. menariknya juadah yus dan keluarga berbuka.. klu kat rumah kami berbuka mmg terus makan yg berat2.. bagusnya anak2 dah boleh diharap.. kita pun dapat beribadat dengan lebih selesa kan.. anak2 saya pun klu ada kerja sekolah tak dapat ikut berterawih di surau..

    ReplyDelete
  8. best anak2 dah besarkan... boleh tolong2.

    ReplyDelete
  9. salam yus..kalau bulan ramadhan ni memang kurang dapat jalan2 keblog kawan2..hati teringin tapi masa kurang..tapi dapat jugakla..

    ReplyDelete
  10. Akak masih belum diberikan kekuatan untuk bawak Aqil Naufal ke surau buat masa ni... ada satu malam tu papa dia bawak... tapi sempat bawak solat isyak je... pastu papa dia hantar balik umah.. sebab Naufal dok atas sejadah depan orang solat...huhuhu...

    ReplyDelete
  11. simple2 je menu kak yus..
    selamat berpuasa..

    alhamdulillah..dah boleh diharap..senangla ibu dan ayah :)

    ReplyDelete
  12. seronoknya kak...tahun ni hari pertama dan kedua saja bertenaga dengan tiptop..masuk 3 4 5 badan jadi letih yang amat..perut bloated dan badan penuh angin.kena plak puasa masa trimester pertama..susahnya nak jadi orang yang sabar menghadapi sakit..huhu..

    Tapi malam ni, pepagi dah niat..takmau ikutkan badan yang penuh angin tu..kena buat gak.sayangnya ramadhan ni..
    teringat zaman2 anak dara dulu..hihi nak terawih dan ibadah semuanya lancar dan sihat2 je..hihi..

    ReplyDelete
  13. Sekarang memang minggu periksa. Semalam BM dan science, hari ini mathematic dan agama Islam.

    ReplyDelete
  14. bestnya menu yus ni
    oleh kerna saya kerja..so bgn tak awal macam yus..bgn kui 5am..panaskan je lauk hari sebelumnya :)

    ReplyDelete
  15. Yus...
    Nampak sedap cucur udang tu...akak pun nak buat cucur udanglah petang ni....:0

    ReplyDelete
  16. nmpak sedap juadah akak tu...kagum dengan akak,rajin memasak...

    anak2 akak dh boleh diharap...Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  17. alhamdulillah
    yus berbuka dengan cucur aje ke ..
    simple ...

    ReplyDelete
  18. Wlpn simple tapi mengenyangkan dan xde pembaziran.

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...