Tuesday, July 10, 2012

Home » , » Model baju raya 2012??? : Arif

Model baju raya 2012??? : Arif

Hari ini ibu suruh saya bergaya pakai baju raya yang baru tukang jahit siapkan depan kamera telefon bimbitnya. Alahai ibu, guna kamera hp je ke? Mula-mula saya tak mahu. Malaslah nak kena pakai baju melayu pagi-pagi ni. Saya lebih suka baju tanpa lengan, senang nak bergerak, tidaklah panas.

Beberapa kali pelawaan ibu saya tolak, tapi suara ibu yang asyik menyebut, "pleaseeee Arif! pleaseeee......". Cair terus hati saya.

Saya bersetuju menjadi model baju raya 2012 untuk ibu.

Saya ni kan budak lelaki. Manalah suka nak begaya dengan baju baru semua ni kan. Umur pun baru setahun jagung, eh! akhir bulan ni saya genap 2 tahun tau! Tapi ibu punya pasal, saya turutkan. Lagipun beberapa hari ni saya dah buat ibu saya marah. Walau ibu tak pukul saya, ibu tak cubit saya, tapi dari air muka ibu dan suara ibu yang sedikit tinggi memanggil saya, saya tahu saya dah buat ibu saya gerammmm dengan saya.

Ok, sebelum saya teruskan cerita, apa kata kita lihat sikit dulu aksi-aksi saya jadi model ibu saya ni ya!

Mula-mula ibu suruh saya buat gaya sedang berdoa, saya dah buat dia suruh lagi, katanya tak berapa cantik shot yang tadi, saya malas, terbuka jelah tangan saya tu. Eh! Tak puashati juga ibu tu, dia suruh saya buat sekal lagi, tapi saya buat dunno je, tengok jari-jari sendiri lagi bagus....kan, kan...hihi.
Ok, kita sambung cerita tadi. Makcik-makcik tahu tak apa yang saya dah buat, sehingga ibu saya geram dengan saya. Jumaat lepas kan, saya patahkan bingkai cermin mata ibu saya. Masa tu ibu sedang tidur, sebenarnya dia nak tidurkan saya. Dia tepuk-tepuk saya di sebelah, tapi dia yang tertidur pula, saya ok aje. Nak main lagi adalah.

Ada can baik, nampak cermin mata ibu terletak di sebelah bantal, ibu pula tidur, saya pun apa lagi. Tiba-tiba patah pula bingkai cermin mata ibu tu. Saya tunjuk pada abang Abid, abang Abid cepat-cepat kejutkan ibu. Ibu dengan mamai, memandang saya dengan mukanya yang mencuka. Mulalah hatinya risau, sebab abah kan nak OS hampir seminggu. Bingkai cermin mata pula patah, tak boleh buat sangkut kat telinga. Tu yang dia risau tu.

Petang tu juga ibu ke kedai cermin mata tukar bingkai baru. Nak buat cermin mata baru lagi makan masa lama kan. Terbang duit ibu RM140 untuk bingkai baru. Tapi saya tahu, walau ibu sedikit marah, tapi hati ibu berbunga riang juga, dapat bingkai cermin mata baru. Warna putih lagi, kan dulu ibu kata nak bingkai putih. Saya dah makbulkan hajat ibu saya sebenarnya. Mana boleh dia marah saya. Lagi sayang adalah kan.

Erkkk! Sebelum diteruskan lagi, rehat dulu tengok gambar ya! 

Kali ini ibu suruh saya senyum. Dua gaya berlainan dengan saya tersenyum Ibu kata saya comel di sini. Alhamdulillah, gembira rasa bila ibu saya gembira.
Semalam pun kan, saya buat ibu saya geram lagi. Ibu saya kan suka mengumpul fridge magnet. Saya tahu, ramai makcik-makcik, kakak-kakak, kawan-kawan blogger ibu saya ni pun suka kumpul FM juga kan. Sejak saya makin aktif ni, saya selalu jatuhkan FM ibu saya. Apa lagi pecah le. Semalam saya pecahkan 3 lagi FM kesayangan ibu saya. Satu dari Brudges, satu dari Genting Higlands dan satu lagi dari Amsterdam.  Menyinga ibu saya sekejap. 

Tapi saya tahu, ibu lebih sayangkan saya dari FM-FM dia tu. Marahnya tak lama pun, bila dia marah, dia cuma diam sambil memandang saya dengan wajah geram. Kesian ibu. Tulah tak sampai hati nak tolak permintaan ibu suruh saya bergaya sekejap dengan baju raya tahun ni yang baru saja siap ni.

Ini pula ibu suruh buat gaya duduk. Tapi saya tak mahu duduk, saya buat gaya macam ni pun oklah kan. Ibu suruh saya cekak pinggang, tapi saya pergi pegang ketiak....haha. Bila buat gaya duduk ala pahlawan, saya tak pandang kamera pulak. Sabar aje ibu dengan saya, tapi dia tetap nak ambil gambar saya.
Nak tahu tak? Ada satu lagi perkara saya buat ibu saya diam semalam. Diam tak tengok dan pandang saya tu, maksudnya ibu saya marahlah tu. Tahu apa saya buat? Semalam saya bermain dengan speaker dvd home theatre abah saya. Saya ni lasak juga. Sampai tercabut wayar speaker tu, terus tv tu jadi senyap takde suara. Bila dah tercabut, saya buat-buat diam je letak balik speaker tu di tempatnya. Bila ibu datang dari dapur, dia pelik kenapa tv senyap. Dan bila dia dapat tahu, terus terjegil matanya tengok saya. Saya pun buatlah muka manja kan.

Kata ibu, " Ni siapa buat ni?"

"Ayippp!", itu jawapan standard saya. 

Tapi saya tahu, jawapan saya tu selalu buat ibu tak jadi marah. Menggelabah juga ibu cuba betulkan semula. Maklumlah ibu bukan faham sangat pasal gadget abah ni. Ibu selongkar sana sini cari manual dia semula. Nasib baik jumpa. Dekat 1/2 jam baru ibu berjaya betulkan semula. Alhamdulillah, takdelah ibu marah saya lama...hehe.

Hari-hari kalau tak kacau ibu saya tak sah! Tak seronok rasanya. Mesti nak dengar suara ibu tanya, "Ni siapa buat ni?" Bolehlah saya jawab macam biasa, "Ayippppp!"

Panjang pula saya bercerita. Nak tengok gambar akhir saya bergaya dengan baju raya 2012 ni tak?

Pose istimewa untuk ibu saya. Saya sayang ibu saya! Saya tahu, ibu pun sayang saya kan ibu!!!
Bila tengok gambar-gambar ni, baru tersedar saya dah besar juga rupanya. Teringat pula ibu suruh saya bergaya macam ni juga tahun lepas. Masa baju raya 2011 baru di beli. Tapi masa tu, saya tak berapa pandai posing lagi. Muka terlalu innocent masa tu kan. Sekarang ada macho sikit tak?

Ini saya setahun yang lalu. Baju lawa sikit masa ni sebab bergosok...kihkihkih.
p/s: ibu saya ni  memang over tau! Puasa pun belum, bulan Syaaban masih berbaki, baju raya semua dah siap. Pulak tu suruh saya bergaya tanpa baju tu bergosok, tak best betullah ibu ni. Lain kali ibu gosok baju tu dulu ya, barulah nampak lagi hencem saya ni.....
Saya yang menurut perintah:

            Ayipp

~ يوس ~

38 comments:

  1. alahai...comelnye arif ni... mcm2 gayo ade..ehehe..ibu marah2 sayang kat ariff tu.. :)

    ReplyDelete
  2. Yus...comelnya si kecik berbaju melayu...tema biru ye tahun ni...?

    he..he..tercapai jugak ye impian nak tukar bingkai cermin baru....putih lagi...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah kak, biru tahun ni...hehe

      Delete
  3. Aduhai.. comel betul entry ni yus.. tersenyum2 saya membacanya.. kreatif betul.. lebih tersenyum bila tgk gambar ayiip yag sgt comel tu.. geram tgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sendiri baca dua tiga kali tetap tersenyum. Entahlah kenapa hari ni terfikir nak buat entri konon2 di tulis oleh Arif....hehe

      Delete
  4. hihi..nanti bila besar bila arif baca balik entry ni tentu dia ketawa besar...

    anak akak sebaya anak saya ammar lah..lahir pun bulan yang sama..:)

    ReplyDelete
  5. Seronok auntie baca cerita Ayipp. Mula buka blog ibu aje auntie dah senyum sebab nak tahu mesti ada cerita best. Baru dua tahun memang Ayipp tak tahu mana yg tak baik tapi yg Ayipp buat semua sebab nak tahu apa jadi kalau buat macam itu kan. Cermin mata ibu patah, FM ibu pecah, Abah punya dvd tercabut tak apa bagi ibu kerja lebih sikit hahaha...

    N3 ini buat auntie happy dan senyum tau Arif..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...akak, dia pelat sikit tang sebut nama dia tu. Tp saya suka dengar dia sebut Ayippp tu, come sangat.
      Memang kak, ada je dia. Hari ni baru saya nak drive dia pergi tolak gear kereta tu ke gear reverse, menggelabah saya...huhu

      Delete
  6. comelnya... seronoknya anak-anak kecik nikan, bleh suruh macam-macam jadi model, ibu tak kisah nak kemas baju balik, terhibur tengok gelagatnya, hehe..

    Handsome anak Yus..

    ReplyDelete
  7. amboi mak pown.. memng ada gaya2 model ler ayipp.. luv from untie KA yek muah muah muah

    ReplyDelete
  8. Betul la Arif ...posa pun belum baju raya dah siap. Ini dah lebih.

    ReplyDelete
  9. heheheh gelak akak baca kisah arif ni.Ibu arif ni yg tak sabar nak raya ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yus mmg selalu tempah awal kak ina, kalau tak tailor tu tak nak ambik dah. Macam tahun lepas, tempah lambat sudahnya beli baju siap jelah...hehe

      Delete
  10. alor2 comelnyaaaaaaaaaaaaaa arif ... baju raya dah siap ye yus
    ieda nie , beli kain punn idok layie ke zahrien dan hubby
    huwaaaaaaaaaaaaa fenin bila fikir !

    ReplyDelete
  11. ayipp..ayipp..notty2 eh..tp muka comel sgt..mana lah ibu smpi hati nak marah..

    ReplyDelete
  12. So cute. Jangan lupa puasa penuh tahun ni ye arif.

    ReplyDelete
  13. ha ha ha...suka dengar cite anak buat mak naik darah...mujur tak kena darah tinggi...he he he

    ReplyDelete
  14. sama perangai cam si aqeel tau...dah pernah patahkan cermin mata..selalu pecahkan FM...huhuhu..

    comel berpakaian baju melayu tu....kaler biru yer..

    ReplyDelete
  15. ayip yg comelkan..
    pakai baju melayu nampak lg comel tau.. :)

    ReplyDelete
  16. anak2 saya panggil baju melayu@baju kurung sebagai BAJU RAYA
    hehe..

    hai arif yg cute

    ReplyDelete
  17. hehe, comellah arif..dia panggil diri dia ayipp eh? Macam zarif la..orang kadang2 panggil zarif- ayip..Betullah akak ni memang penyabar..Tapi kan kak, keletah dan karenah anak2 tulah yang buat kita terhibur kan..Selama mana pun kita nak marah diaorang..:)

    ReplyDelete
  18. comelnya Arif...!!!! jadi model pulak ya....

    ReplyDelete
  19. alahai Yus, suka dengan tag saya yang menurut perintah tu hu hu... selamat sudah siapnya baju raya untuk tahun ni ya he heh...

    ReplyDelete
  20. haha...aunty suuuuuka celoteh arif ni! nanti update blog ye arif ^_^

    ReplyDelete
  21. Alla tomei2 ayippp...cute pkai baju raya...

    ReplyDelete
  22. Alahaiiii comelnya. Amboi belum puasa lagi ayip dah rasmikan baju raya.

    ReplyDelete
  23. amboi ayip...patahkan bingkai spek ibu ye, lepas tu pecahkan FM ye...amboi2...auntie cium kang...tapi takpe, ibu dapat bingkai spek baru..yeayyy!!

    ReplyDelete
  24. mahai juga ye...bingkai aje 140
    lamo tak tukar cermin mata...pakai pun sesekali jek

    comel arif...

    tahun ni tema biru ke yus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa yus kalau buat cermin mata baru mmg kosnya 3 ratus lebih ke atas kak, bingkai tu yang jenis sama dgn yang patah tu, cuma warna je berbeza, kalau jenis lain nanti kena potong pula lense dia, tak bestlah pulak. Belum setahun pun yus tukar cermin mata tu, bingkai je yang patah kan..

      Ha'ah tahun ni tema biru.

      Delete
  25. uwaa.. skrg nak beli FM kene beli yg getah, kalau jatuh tak pecah. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah As, skrg mmg akak suka pilih yang getah. Yang pecah tu semua FM lama2 beli dulu2 masa di UK. Sayng bangat...tapi apa leh buat, Arif mmg suka betul usik FM tu..huhu

      Delete
  26. alahai shomelnyee.... raya ni bagus kita buat persiapan awal kan..tapi akak lebih suka last minit baru dapat mode raya..hiks

    ReplyDelete
    Replies
    1. yus kalau baju kurung/melayu mmg suka siapkan awal2 kak, sbb biasa kalau tempah lambat, nanti tailor tak nak amik dah...huhu. Tp tudung, kuih-muih, kasut raya ke, last2 juga...hehe.

      Delete
  27. ala tomei tomei....biru tema tahun ni ye kak yus

    ReplyDelete
  28. COMELNYERRR..

    makneng follow kamu
    jom follow makneng

    ReplyDelete
  29. wahhh... dah siap ye baju raya arif kak... comel sangat dia dgn gayanya yg macam2 tu!

    ReplyDelete
  30. comelnya dia pakai baju raya ni..nak follow blog ni lah..

    datang ke blog saya yer http://elqashrinqaisara.blogspot.com

    follow me back yer...

    Salam dari Mummy Akmar

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...