Korang biasa bayar bil-bil setempat di mana?
Aku ni memang kolot sikit kot.
Takut nak bayar bil online.
Tak pernah pun, jadi aku memang suka bayar di pejabat pos.
Bagi aku selamat, dan aku nampak ada cetakan berkomputer pada bil tu,
menandakan bil sudah di bayar.
Tapi, dua bulan lepas penggunaan telefon aku sudah hampir kepada hadnya.
Bil pula tak sampai-sampai.
Nak bayar online takut.
Siap aku telefon Celcom customer services tu macam mana cara nak bayar guna Maybank2u.
Senang aje rupanya ya!!!
Lepas tu aku pun seronok je bayar online.
Kali ini pula, bil letrik rumah kami tak kunjung tiba.
Aku pasti sangat bil bulan 12 memang kami tak terima.
Kemana hilangnya bil itu??
Dah nak habis bulan 1 ni, aku takut sangat nanti kena tunggakan pula.
Mulalah mencari pada bil yang lama.
Baca-baca Catitan Bil Eletrik kat belakang tu, terjumpalah pernyataan ini pada barisan paling akhir.
Apa lagi, terus pergi sana dan buat pendaftaran untuk E-Services TNB.
Semua bil yang pernah aku dapat, dan bila aku bayar semua ada di situ.
Dan betul, bil bulan 12 yang aku kata hilang tu, memang aku belum bayar.
Dan sekali lagi, mudah aje bayar online ya.
Kalau tak kerana bil tu takde, mesti aku tak belajar bayar online ni.
Dok ikut cara lama juga...huhu.
Ada yang sama macam aku?
Suka bayar bil di pejabat pos?
Tapi masih musykil ni, macam mana bil tu boleh hilang?
Aku pasti, aku tak terima rasanya.
Dan di situ tercatit bil yang aku tak terima tu,
kod bacaan nya ialah 'E' membawa maksud Bil Anggaran di Premis.
Awat satu tu je bil anggaran?
Yang lain semua kod bacaannya 'N' iaitu bil bacaan sebenar.
Siapa yang baca meter kawasan aku ni??
Buat kerja betul-betul ke tidak ni?
Senang je baca meter rumah aku ni.
Apasal nak anggaran-anggaran pulak?
Ni mesti takde orang yang datang baca, dan TNB main buat anggaran saja.
Itu pasal aku tak terima bil!
Aduh! Janganlah buat macam ni lagi!
Susah kalau tak terima bil, lepas tu mulalah pengguna yang kena tanggung.
Bayar untuk beberapa bulan sekali.
Dah tentulah amaunnya banyak.
Kan...kan....
Aku pernah baca ada pengguna yang dapat bil 2-3 bulan sekali.
Korang pernah kena macam tu ke?
Biarlah sebulan sekali dapat bil kan,
kalau 2-3 bulan sekali baru dapat bil, memanglah sakit nak membayar.
Banyak tu!!!!.....huhuhu.
p/s: bil-bil lain aku masih bayar di pejabat pos, baru dua bil ni saja aku berani bayar online...hehe .
Aku ni memang kolot sikit kot.
Takut nak bayar bil online.
Tak pernah pun, jadi aku memang suka bayar di pejabat pos.
Bagi aku selamat, dan aku nampak ada cetakan berkomputer pada bil tu,
menandakan bil sudah di bayar.
Tapi, dua bulan lepas penggunaan telefon aku sudah hampir kepada hadnya.
Bil pula tak sampai-sampai.
Nak bayar online takut.
Siap aku telefon Celcom customer services tu macam mana cara nak bayar guna Maybank2u.
Senang aje rupanya ya!!!
Lepas tu aku pun seronok je bayar online.
Kali ini pula, bil letrik rumah kami tak kunjung tiba.
Aku pasti sangat bil bulan 12 memang kami tak terima.
Kemana hilangnya bil itu??
Dah nak habis bulan 1 ni, aku takut sangat nanti kena tunggakan pula.
Mulalah mencari pada bil yang lama.
Baca-baca Catitan Bil Eletrik kat belakang tu, terjumpalah pernyataan ini pada barisan paling akhir.
** Anda boleh menghantar bacaan meter sebenar, menyemak transaksi pembayaran dan rekod bacaan meter di laman web 'E-Services' TNB di www.tnb.com.my
image dari tnb.com |
Apa lagi, terus pergi sana dan buat pendaftaran untuk E-Services TNB.
Semua bil yang pernah aku dapat, dan bila aku bayar semua ada di situ.
Dan betul, bil bulan 12 yang aku kata hilang tu, memang aku belum bayar.
Dan sekali lagi, mudah aje bayar online ya.
Kalau tak kerana bil tu takde, mesti aku tak belajar bayar online ni.
Dok ikut cara lama juga...huhu.
Ada yang sama macam aku?
Suka bayar bil di pejabat pos?
Tapi masih musykil ni, macam mana bil tu boleh hilang?
Aku pasti, aku tak terima rasanya.
Dan di situ tercatit bil yang aku tak terima tu,
kod bacaan nya ialah 'E' membawa maksud Bil Anggaran di Premis.
Awat satu tu je bil anggaran?
Yang lain semua kod bacaannya 'N' iaitu bil bacaan sebenar.
Siapa yang baca meter kawasan aku ni??
Buat kerja betul-betul ke tidak ni?
Senang je baca meter rumah aku ni.
Apasal nak anggaran-anggaran pulak?
Ni mesti takde orang yang datang baca, dan TNB main buat anggaran saja.
Itu pasal aku tak terima bil!
Aduh! Janganlah buat macam ni lagi!
Susah kalau tak terima bil, lepas tu mulalah pengguna yang kena tanggung.
Bayar untuk beberapa bulan sekali.
Dah tentulah amaunnya banyak.
Kan...kan....
Aku pernah baca ada pengguna yang dapat bil 2-3 bulan sekali.
Korang pernah kena macam tu ke?
Biarlah sebulan sekali dapat bil kan,
kalau 2-3 bulan sekali baru dapat bil, memanglah sakit nak membayar.
Banyak tu!!!!.....huhuhu.
p/s: bil-bil lain aku masih bayar di pejabat pos, baru dua bil ni saja aku berani bayar online...hehe .
~ يوس ~
Oh kak, saya memang lebih selesa bayar online segala-galanya, lebih pantas, setakat ni takde hal la, lebih senang, dan kita sendiri boleh print resit dah bayar, takpun kita boleh trace secara online kat transaksi maybank tu, sebab ada no kodnya..
ReplyDeleteSaya pernah je dapat bil 2,3 bulan sekali terutama bil astro, tak pernah dapat pun ada tau..bengang jer..
dulu memang bayar online..tapi sekrang ni kena bayar kat kombini*convenience store*..
ReplyDeletemesti orang tu terlepas pandang rumah akk waktu tu..hehe
biase sukakaunter dari online..ntah kenape ntah..
ReplyDelete@Huda
ReplyDeleteakak belum biasa lagilah huda bayar online ni...huhu
@Kamalia
ReplyDeleteconvenience store pun tak pernah, suka di pejabat pos juga akak ni..hihi
@:: Mrs.Eady ::
ReplyDeletekan...kan...kita samalah izwa
TNB e-services ni mmg bagus, cuma cuma satu bil je utk satu log in, kat opis ni ada 6k+++ bil, penat meregisternyer weh..
ReplyDeletekalau untuk sendiri saya guna jer direct debit kat maybankcard, tak perlu nak risau terlupa bayar, 2 hari lepas bil dtg mesti bank dah bayarkan, bayar kad in lumps sum jer setiap awal bulan.
Kakak ni Yus semua hal-ehwal pembayaran dibuat abang. Kadang berapa banyak kena bayar pun kakak tak ambil pusing. Selalu bil Mak Zah akan kepit pada clip yg abang dah sediakan. Hujung bulan abang setelkan...
ReplyDeletesaya masih alah teknologi yus.. masih lagi nak bayar bil di kaunter pejabat pos ataupun bank.. mmg payah kalau bil datang 2,3 bulan sekali.. mahal satu hal.. nnt ada tunggakan lagi.. itu yg tak best tu.. tunggakan bukan sebab kita tak bayar, tp sebab tak dapat bil..
ReplyDeleteyus,
ReplyDeleteakak dah lamaaaaaaaaaa x gi ke bank or pos office utk byr bil....mmg byr online...since 2005 or 2006 kut
saya selagi boleh bayar online, saya guna jerk kemudahan tu.. senang... masa pon x membazir nak cari parking, tunggu nombor segala bagai.. cuma bayar yuran taska anak jerk gi bayar manual kat taska coz xder lahgi sistem online nieh.. hehe
ReplyDeleteNurul pun x pernah byr bil online,malas lg nak mencuba sbb semua bil2 hubby byr online....
ReplyDeletekalau izan, en suami yg uruskan semuanya kak. online...cepat dan mudah. dan biasanya sejak 2-3 bulan ni bayar advance lagi. bila bil sbnr dtg...semuanya -ve.
ReplyDeletedan yg selalu problem ni astro, adakalanya bil tak sampai, bil jadi tertunggak. tu yg haru sket tu...
@Mila@Rimbun
ReplyDelete6k+++ bil? Banyak tu ya..
Kami mmg tak pernah buat mcm tu, semua tunggu bil baru bayar
@Kakzakie
ReplyDeletekalau bab bil ni mmg urusan yus kak, suami cuma sediakan duitnya aje. Dia tak sempat nak tengok semua ni kak..huhu, kerja dia aje dah melambak, kenalah yus yang settlekan
@Hanis Azla
ReplyDeletetulah kan hanis. Hanis sama macam yus lah, ni je baru berjinak2 bayar online...:)
@Ina Hashim
ReplyDeleteyus suka nak jalan2 bayar bil ni kak ina...semua nak depan lappy tak best juga...ekekek
@maszmadi
ReplyDeleteyalah masz, bayar online mmg lebih mudah, cuma akak suka gak nak kuar rumah dgn berurusan ni, kalau tak mmg surirumah jelah...hehe
@Nazayiena
ReplyDeleteoo kira bukan nurul lah yg buat urusan ni, tp hubby...hehe
@Izan Ishak
ReplyDeletebil astro akak tak pernah pula lambat. Akak terbalik dgn izan, urusan bil mmg tugas akak, SRD tak sempat nak settlekan semua tu, kalau dia yg pergi pun, akak kena ingatkan..:)
sy pun bayar sume bil online je.. mudah & jimatkan masa.. jenuh nk tunggu kt PO.. ramai sgt org..
ReplyDeletecma dah 3 tahun buat pembayaran secara on9..alhamdulillah..so far ok..dan hrp2 nye akan terus oke..lg cepat n mudah :)
ReplyDeletedulu sanggup beratur bagai tapi sekarang tak lagi.. yang mana boleh byr online memang ai akan bayar online.. setakat ni takde masalah..
ReplyDeletebil streamyx & telefon telekom kakyong memang byr online.. bertahun dah, sejak mula berblog lagi.. :)
ReplyDeletetp bil2 lain, semua bayar kat pusat bil setempat.. TNB Tg Rambutan tu kami boleh bayar semua bil utiliti.. senang sikit urusan..