My other Blog

Thursday, June 16, 2011

Home » , » Kepala Pusing....

Kepala Pusing....

Anda pernah tak mengalami gangguan ni. Bangun dari tidur, buka mata nampak bilik tu berputar 360 darjah. Pejam mata semula, dan cuba buka mata lagi, kali ini kepala terus berdenyut kuat. Bila cuba bangun rasa nak rebah, dan kemudiannya macam nak pitam.


Aku tak pernah mengalami sebelum ni tapi pagi tadi, itulah yang terjadi pada aku. Tak tahu kenapa? Tidak ke klinik, rehatkan diri di rumah saja. Cuba tidur selepas telan paracetamol, bila bangun rasa ringan sikit kepala. Tapi sekali sekala masih pening, tak boleh berdiri lama sangat.

Hmm kenapa agaknya? Rasa-rasa kerana mata aku yang baru nak masuk 3 bulan operation ni ke?

Cuba google dan aku dapat maklumat ini :-
(Sumber: laman ini)
Kepala Pusing Berputar (Vertigo)

Keadaan ini umumnya terjadi secara tiba-tiba. Keadaan yang dirasakan seperti adanya rasa goyang, rasa goyang setelah gerakan kepala, pusing berputar, mumet/pening dan rasa seperti melayang (istilah medis : Vertigo), keadaan ini dapat juga disertai rasa mual dan sampai muntah.

Dimana gangguan keseimbanga ini 80% diakibatkan adanya gangguan pada alat keseimbangan di telinga dalam, sisanya dapat terjadi di sentral (otak).

Sistem keseimbangan kita sangat dipengaruhi oleh penglihatan, sistem keseimbangan di telinga dalam dan sistem otot rangka tubuh (untuk mempertahankan gravitasi tubuh). (Baca lanjut : di sini)
Aku tunggu sampai minggu depan. Kalau masih berulang, haruslah ke klinik/hospital.

Hujung minggu ni akan ke Kuantan. Apa yang menarik ya di sana?

~ يوس ~

39 comments:

  1. gambang resort!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Ye kak, better p chek kenapa, takle risau kan..

    ReplyDelete
  3. pitam lah tu..
    ada muntah ke..kena gi check tu..sekarang ni mcm2..

    ReplyDelete
  4. Yus... akak jadi camtu kalau jika akak bangun dgn mengejut... mesti bilik jadi berpusing...

    Ke Kuantan? Bercuti ke...? Bestnya!!

    ReplyDelete
  5. @NM02
    tp kami booking hotel lain..huhu

    ReplyDelete
  6. @Myra Jay
    adalah risau juga ni, tp nanti dulu kot, tgk macam mana, dah kurang rasanya

    ReplyDelete
  7. @LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
    boleh, boleh, bawa kereta sendiri ya kakD..hehe

    ReplyDelete
  8. kalau berterusan mmg bahaya..pegilah ke klinik utk pmeriksaan lanjut.. :)

    ReplyDelete
  9. @nurkass
    muntah takde, tp mmg rasa mcm pitam lah...

    ReplyDelete
  10. @aNIe
    memang yus bangun mengejut kak. Sebab tiba2 terasa basah lepas tu sempit je, rupanya Abid dah tidur di sebelah, dan dia ngompol di katil yus. Terkejut dan rasa hangin satu badan sebenarnya, terus berpusing kepala..huhu

    Bukan bercuti lah kak, ikut SRD yang ada lecture di Politeknik apa ye di Kuantan tu?..huhu lupa lak, tp petang n malam dia free, so jalan2 je lah..hehe

    ReplyDelete
  11. tekanan darah rendah ke Yus?

    ReplyDelete
  12. @Syazwani Amira
    kalau berterusan mmg wajib akak ke klinik...huhu

    ReplyDelete
  13. better akak pegi checkla kak..risau jugak kan..kalau kt kuantan ada gambang waterpark...sronoknya

    ReplyDelete
  14. @hapizah
    Tak tahulah kak..mungkin juga kot, sebab yus dari dulu memang selalu sangat ada tekanan darah rendah ni.

    Emak yus selalu juga kena masalah serupa, tapi sebab dia ada tekanan darah tinggi, yus sebaliknya atau serupa ya?...huhu

    ReplyDelete
  15. pening sb mata kot..tapi kalu mata..bukn pening..akak mesti sakit..dulu akak nyer power ada masalah sket..jd sakit kepala..pening tak..

    tekanan darah rendah kot..atau xckup tidur..

    ***kalu nk mai kuantan..meh la jumpa akak ni..and bloggre kuantan yg lain2 tu..hehehe

    ReplyDelete
  16. yang menarik kat kuantan ialah "sarah najwan."
    hehehh

    ReplyDelete
  17. @ajumohit
    wah! semua cakap gambang waterpark best ni. Tapi akak bukan bercuti, ikut suami je..huhu

    ReplyDelete
  18. harap2 takde yang serius ye kak...

    ReplyDelete
  19. @sarah-najwan
    mungkin yg kedua tu, yus mmg selalu ada tekanan darah rendah kalau peknen. Ni tak peknen pun ada ke?..huhu

    Lupa lak akak di Kuantan kan. Nanti nak minta no hp boleh?

    ReplyDelete
  20. @diana
    tersenyum saya baca komen diana ni tau...hehe

    ReplyDelete
  21. assalam yus..acik pernah kena cam tu..nak jalan pun sampai kena pegang dinding sebab dah berpusing..
    memang rasa nak muntah..

    ReplyDelete
  22. sy penah...tumbang sbb bgn cpt2...darah rendah kot...

    Polisas nama poli tu...kt situ dkt ngan pantai beserah,balok,teluk chempedak...yg lain biasa je kot kuantan

    ReplyDelete
  23. macam akk kena bulan bila tah, memang rasa gitu, lama jugak lebih kurang 1 week ++, tp lelama ok kena banyak minum air masak

    ReplyDelete
  24. Salam.. tenang-tenang dulu ya.. tapi mesti pastikan takde apa-apa yg bahaya..

    ReplyDelete
  25. biasanya ieda pusing mata yus .. kepala sakit nie hubby lah ..

    waaa bestnya .. leh lah jumpe kalau ada perancangan ke ktn ke :))

    ReplyDelete
  26. Kata orang kalu nak pitam ni, biasanya tekanan darah melonjak naik. Kena check-up.

    Kuantan ada Teluk Cempedak, kan?

    Ayam Kampung untuk Orang Kampung? (macam aku)

    ReplyDelete
  27. MUNNA SELALU KENA PENYAKIT PENING NI..BILA MULA2 ADA ISI JE KAK...

    ReplyDelete
  28. Pernah kena mcm ni....tapi tak prnah ke klinik..cuma ambik ubat jer...

    ReplyDelete
  29. macam hari ni yus..okey ke..saya penah jugak pening n mcm rumah berpusing tu..tapi bila ke klinik masa tu darah rendah bawah 40..

    ReplyDelete
  30. akak take care. biasa tekanan darah tu. tp apa2 pun better gi check kan. kuantn jgn lupa makan seafood yang goreng2 tu kat tepi sungai. :D

    ReplyDelete
  31. salam yus,

    kadang2 tu ada gak...

    lagi berapa minit nk sampai cherating
    lagi best :)

    ReplyDelete
  32. kak yus kenapa camtu..sakit kepala tu punda dr tekanan darah rendah @ tinggi ke?cama pun slalu jugak jadi camtu..

    ReplyDelete
  33. saya cadangkan bukit gambang resort..terbaek tue huhuhhhhh

    ReplyDelete
  34. kak, biasanya gejala seperti ni dikaitkan dgn kekurangan darah merah (sakit kepala, mau pitam, harap takde apa2 la kak, kalau jadi juga segera jumpa doktor ye kak:)

    ReplyDelete
  35. Tak payahlah tunggu sampai seminggu Yus. Baik pergi sekarang ia ada kaitan samada darah tinggi atau pun darah rendah...

    ReplyDelete
  36. pergi la cek..
    mana tau kot darah or gula prob ka.. cek awal xpa

    ReplyDelete
  37. slam...sy syor kan andro plus kepada penghidap darah tinggi Andro plus menurunkan selsema..demam selsema.demam panas.sakit tekak.masalah kerosakan hati dan cirit birit.kandungan utama adalah andrografolida yang banyak di temui di daun hempedu bumi.andrografolida berupaya mrncegah pegumpulan kolestrol yang pekat dalam saluran darah ke tahap yang lebih baik berbanding minyak ikan kod sebanyak 10 kali ganda berkesan Kajian d jalankan mendapati andrografolida mengurangkan kelesuan badan.sebanyak 50 %.sakit tekak berkurang sebanyak 40% sakit otot berkurang sebanyak 48% dan pening kerana resdung berkurang sebanyak 30%.resume untuk.di jangkiti selsema 2 kali menurun selepas amal kan.andro plus..sebotol ada 140 biji kapsul harga rm65 saja dengan formula buang lemak n sejukan badan...hubungi sy..mohd zuhairi 0174687570....amat amat berkesan

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...