Thursday, January 03, 2013

Home » » Hari Pertama Sekolah 2013

Hari Pertama Sekolah 2013

Aduhai!!! Lambatnya mood aku untuk menulis di sini nak datang. Tapi fb masih lagi aktif. Siapa yang ada add aku di fb tu, tahu juga perkembangan kami sekeluarga kan. Tapi selalunya di blog, celoteh aku lebih panjang. 

Dari komen, ramai yang lebih rindu nak baca cerita dan lihat anak-anak aku daripada dengar cerita aku...

Semalam hari pertama sessi persekolahan 2013. Menariknya Abid dah masuk tahun 1. Alhamdulillah, semua anak-anak ibu memang tidak ada masalah untuk ke sekolah. Berdikari sendiri, takde adegan air mata atau yang seumpamanya. Ada juga lihat status rakan di fb yang datang ke sekolah waktu rehat untuk perhatikan anak mereka yang baru masuk ke tahun 1. Aku tak pernah terfikir nak datang pun untuk itu selama ini. Dari Aqil, Alia dan kini Abid. Alhamdulillah, mereka semua ok pada hari pertama mereka masuk sekolah.

Dari kiri Abid (tahun 1), Alia (tahun 3) dan Aqil (tahun 5) 
Anak-anak aku ni selang 2 tahun, cuma Arif dengan Abid selang 4 tahun, tapi baru ni masa kenduri kahwin rumah seorang sahabat, ada suara berkata, " Ni anak setahun sorang  ya?" . Tulah semua comel-comel je, jadi ramai yang ingat selang setahun.....


Gambar petang sewaktu ke sekolah agama. Alia yang bawa Abid ke kelasnya, aku hantar sampai depan pagar je, tak turun pun dari kereta.
Komen dari abang dan kakaknya tentang Abid di hari pertama sekolah.


  • "Ibu! Abid tu suruh Aqil tunggu dia waktu rehat dekat depan tandas, tapi dia takde pun. Aqil cari dia sampai kelas pun takde, rupanya dia dah pergi rehat dulu dengan kawan dia, sampai Aqil yang lambat pergi rehat!"
  • "Abid tu ibu main panjat-panjat kat tiang bendera macam monyet je ibu! Lepas tu suka buat lawak apa ntah, kawan-kawan Alia semua kata, adik nko ni boleh masuk rajalawak lah!
Cerita di sekolah agama pula, Alia keluar lambat dari sekolah. Tunggu punya tunggu, punya tunggu sampai murid semua dah hampir lengang baru nampak muka dia. Mula nak membebel sebab dia lambat sangat, tapi buka je pintu kereta, " Ibu!!! Abid tu takde pun. Puas dah Alia cari!!!".

Tak sedar adiknya Abid dah lama berada di dalam kereta di kerusi depan. "Eh! Abid dah masuk kereta? Bila Abid keluar? Kenapa tak tunggu Alia"

Adiknya dah keluar awal-awal lagi siap main-main lagi kat tempat duduk depan sekolah tu. Bila kakaknya membebel marah, dia boleh jawab dengan selambanya, " Abid tahulah ibu selalu tunggu mana. Kan dulu Abid yang selalu ikut ibu ambil Alia!"

Muncung je muka kakak, punyalah dia risau adiknya tak jumpa ibu, takut adiknya hilang entah kemana, adik  rupanya lagi bijak dari dia. ...hihi .

Hari kedua nampaknya biasa saja. Selamat kembali ke sekolah buat semua anak-anak ibu. Semoga tahun ini akan lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya.

Arif? Ok je di rumah jadi peneman aku yang setia....hehe.

GTG. Nak jemput Alia dan Abid balik dari sekolah dah.


~ يوس ~

15 comments:

  1. kelihatan beg sekolah Abid dah nak sama besar dengan dia...hehe

    ReplyDelete
  2. baguslah kalau anak2 suka ke sekolah kan..ibubapa pon x susah hati.

    ReplyDelete
  3. Ok Aqil dan Alia tak usah susah-susah tentang Abid. Auntie tahu dia dah pandai. Anak ibu Yus dan ayah SRD kan bijak, tak perlu tunggu dah tahu.

    Yus... kakak bayangkan punyalah risau siabang dan kakak tapi si adik rilex je. Itulah untungnya anak dah biasa dgn alam sekolah. Kita pun tak susah hati kan..

    ReplyDelete
  4. seronok tengok anak-anak Yus dah besar-besar dah...akak yang dah tua ni masih lagi ada anak kecil ( Adik Aishaa)...akak dulu semuanya selang 5 tahun...

    ReplyDelete
  5. bagus nya abid..tak payah kita risau..dia bijak..kan>??

    ReplyDelete
  6. salam kak yus..
    hihi.. comel je turutan bergambar tu.. :p
    alahai abid..buat kak lia risau je.. huhuh..

    selamat kembali berbusy ye kak yus.. :p

    ReplyDelete
  7. salam yus ..
    alia dan aqil sama macam sabriena dan amanina
    alhamdulillah mereka x ada masalah ..
    malah suke sbb masuk kelas baru ekeke ;)

    ReplyDelete
  8. bagusnya abg and alia ambik berat pasal adik, si adik dah dapat kawan dah lupa janjinya tu eheheh

    ReplyDelete
  9. selamat menyambut thn baru

    ReplyDelete
  10. Hehe..lawak apalah si abid buat tu..sampai kawan2 kakak pun teruja. .Hehe..senang anak yus..ank suri semua susah awal2 sek masa tadika...

    ReplyDelete
  11. Anak2 skrg tak mcm anak2 zaman dulu kan..hehe

    ReplyDelete
  12. Masa cuti sekolah relax jer kan? Ni anak-anak dah sekulah, kita jadi kalut balik.

    ReplyDelete
  13. hihi macam2 ragam kan kak, alhamdulillah pandai berdikari, senang hati ibu:)

    ReplyDelete
  14. anak-anak sekarang dah pandai berdikari...

    ReplyDelete
  15. Kasihan ngan abg dan kakak tunggu Abid,tp abid dah pegi dulu,betul juga kata Abid mesti dia tahu mana ibunya tunggukan,kan dah biasa sblm nie.

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...