Tuesday, August 02, 2011

Home » , , , » Menu berbuka.....

Menu berbuka.....

Salam 2 Ramadhan kawan-kawan....

Baru dapat pegang pc.
Sedari tadi, sibuk manjang.
Bulan puasa lagi sibuk pula rasa...hehe

Bagi ibu-ibu seperti aku,
tentunya setiap hari di bulan Ramadhan yang mulia ini,
akan memikirkan apakah juadah enak yang bakal di hidangkan untuk menu berbuka.
Bukan mudah kan.
Lebih-lebih lagi dalam usaha nak mendidik anak berpuasa.

Minggu pertama puasa ni, biasalah anak-anak belum begitu biasa.
Asyik sebut lapar.
Asyik kata nak berbuka.

Semalam usaha pertama Abid untuk berpuasa hanya berjaya setakat pukul 5petang.
Kesian dia.....
Sedih benar rupanya...
Alia pun nampak letih.
Ada juga sebut nak berbuka, tapi alhamdulillah dapat juga dia bertahan.
Aqil macam biasa memang hero.
Langsung tak sibuk kata lapar atau penat.
Sebabnya dapat main game fb seharian.
Tahan dia tau!
Game punya penangan....

Tahun ini berazam nak kurangkan juadah berbuka yang di beli di bazaar ramadhan.
Kalau boleh nak rajinkan diri memasak semua juadah.
Agak-agak, tercapai ke azam ini?
Azam nak kurangkan je tau!
Bukan tak mahu beli langsung....hehe.

Makanya, kita lihat juadah berbuka di hari pertama puasa....
Nasi putih, kari ikan tenggiri, sayur goreng campur, kobis bunga masak air, sambal belacan, ikan kering, ayam goreng dan karipap.
Untuk airnya pula, sirap bandung laici dan nescafe susu.
Buka puasa pertama di rumah mil,
Jadi nampak banyak sikit kot menu.
Separuh aku buat, separuh mil buat...hehe.

Semalam, dalam usaha buat karipap yang di minta oleh Abid, Alia pun bantu sama....
Rajin dia tolong aku buat karipap.

Hasil karipap kami.
Hari ini pun aku dah plan menu untuk berbuka.
Aqil sibuk nak roti sosej.
Makanya, menu hari ini InsyaAllah...
Nasi putih, tomyam campur, ayam goreng kunyit, char kuey teow goreng dan roti sosej.
Airnya....Abid minta milo ais.

Apa menu berbuka anda?

Oklah. Masa untuk ke dapur kawan-kawan.
Maaf ya, belum sempat BW lagi.
Di bulan puasa ni eloklah kita mencari lebih pahala,
dengan banyakkan ibadah kepadaNya seperti membaca Al-Quran dan solat sunat tarawih.
Makanya aktivit blogging terpaksa di kurang kan juga ya tak?

Semoga kita sama-sama  mendapat lebih keberkatan di bulan Ramadhan ini.

p/s: plan nak catat apa juadah menu berbuka di sini setiap hari sebagai galakan untuk aku terus memasak dan kurangkan membeli di bazaar ramadhan. Uolls pun boleh kongsi sekali menu berbuka di sini ya. Bila ketandusan idea nanti boleh aku tiru buat di lain kali...:)

~ يوس ~

25 comments:

  1. ma cheqna request nasi ayam hari ni...

    ReplyDelete
  2. tak tahu nak masak apa lagi hari ni..qema kat tempat keja blh la bw kalau kat rumah mmg xsempat nak buka laptop pun..selamat berpuasa kakyus..

    ReplyDelete
  3. first selamat berpuasa kak yus,. kadang2 bile kite gi bazar pun c0mpius nak beli apa, sbb byk pilihan..

    ReplyDelete
  4. selamat berpuasa dan berbuka kak yus , amy hari nie pun masih x tau nak berbuka apa.. rasanya hari ni x masak kot mungkin hubby beli je..nak ke param macam malas pulak...

    ReplyDelete
  5. akak smlm..dlm pada mbuk pening2..teringt hubby nk mkn stim siakap..maka gigih jugak buat...huhu

    tapi arini..mmg xlarat..rasa cam nk berbuka ajo...jap gi nk pi bazar...nk cari ikan masin..huhu..

    ReplyDelete
  6. menu hari ni...hurm...masih buntu

    kesal sebab terlupa bawak turun daging pagi tadi...huhu

    tak sempat lah nak lembut jawabnya... :(

    ReplyDelete
  7. Puasa pertama smlm berbuka kat kpg rumah mak mentua,hr nie baru blk putrajaya....ptg x tahu menu apa,singgah nanti kat bazaar ramadhan le jwbnya.....

    ReplyDelete
  8. wah yus..macam menu dah kluar..baik jugak tak beli kat bazar yus kan..bukan apa awal2puasa ni takpelagi..suri penah kena beli lauk yg rasanya diaorang jual yang semalam punya dah lah mahal huhu..sekarang ni pun semangat n masak sendiri je

    ReplyDelete
  9. semalam beli jgk mcm2...last mmg tak abis... sayang betul.

    arini ni makan kat luar aje...celebrate birthday en hubby izan..

    ReplyDelete
  10. meriah jugak tak ke pasar ramadhan

    seronok layan permintaan anak anak sebagai ganjaan mereka berpuasa kan?

    ReplyDelete
  11. Kak buat menu hari2 pun best. boleh aii tiru. hehe..

    ReplyDelete
  12. Wah bestnya menu Yus...akak jrang2 beli juadah kat pasar Ramadhan..biasanya masak sndiri jer...menu pulak, buat apa yg anak suka...hari2 nak ayam goreng...

    ReplyDelete
  13. Rajinnya tolong ummi kt dapur ye, sedap nmpk karipap2 tu kak...

    ReplyDelete
  14. yus..semalam makan lauk yang dimasak masa nak sambut puasa.
    hari ni buat puding dan goreng cempedak..ikan keli gorang..dan beli ayam percik 2 ketui.
    tak sempat nak masak macam2 yus..sampai rumah dah 5.30..

    ReplyDelete
  15. rajinnya kak yus masak semua tu. puas hati kan masak sendiri nih, kadang2 nak beli pun tak tau nak beli apa dah...

    ReplyDelete
  16. mmg puas hati masak sendiri
    saya ni walau keje n ada baby pon alhamdulillah mmg memasak sbb mmg minat memasak..selalunya ada la 2/3 kali je beli bi pasar ramadahan tu pon kalau ada meeting yg abeh lambat

    tp sbb masa suntuk tade la kite wat karipap cam yus buat tuh! jeles tauuuu :p

    ReplyDelete
  17. semalam pun di rumah kami buat karipap juga yus.. mmg laju anak2 makan.. bulan puasa ni suka nak cari resepi.. smlm buat ikan steam mangga.. resepi dari internet.. Alhamdulillah, semua org suka..

    ReplyDelete
  18. karipap ni feveret yana,kalau pergi bazaar tk sah kalu tk beli...semalam yana masak tom yam putih,bolehla bebudak dua org tu mkn...

    ReplyDelete
  19. salam ramadhan buat yus n famili. wah, rajinnya yus masak lauk bnyk2 utk berbuka puasa.

    senang la yus sekarang , alia boleh tolong kelim karipap dah ni.

    ReplyDelete
  20. dtg sini nk engtkan pose jgn xpose..=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/halwa-telinga.html

    ReplyDelete
  21. selamat berpuasa kak yus.. bestnye,ank2 dah berpuasa nikan.bila msk tu,mesti brsemangat sikit..rindu dgn pasar ramadhan kat parit raja tuh.

    ReplyDelete
  22. menarik2 karipap tu....rajin anak dara....mesti seronok berbuka ramai2 kan...


    salam ramadhan kak....


    jgn lupa sertai teka teki mdm....

    ReplyDelete
  23. kak yus..karipap tu nmpak marveles...
    saya semalam msk nasik lemak
    hari ni tak tau nak msk ape

    ReplyDelete
  24. rajin sungguh kak yus memasak..ini lah dia obu mithali..

    cma?huhuh..ke param je..klu x pun msk simple2..utk hubby ..cma x mkn nasik..
    huhu..

    ReplyDelete
  25. pandai kelim karipap ek...
    hebat la tu...

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...