Wednesday, May 25, 2011

Home » » Abang tak makan ikan berenang (^_^)

Abang tak makan ikan berenang (^_^)

Tersenyum bila mengingat kembali statement dari SRD seperti tajuk di atas. "Abang tak suka makan ikan berenang". Itulah yang dia selalu cakap bila aku suruh dia makan ikan yang aku masak.

Pernah aku berkecil hati bila dia tak sentuh pun ikan yang aku masak. Masa tu tak faham lagi selera dia. Kita dah masak penat-penat, dia tak makan, mana tak terasa hati kan. Tapi sekarang aku dah tahu dah. Jadi kalau masak ikan yang berkuah, ikan tu memang untuk aku sajalah. Untuk dia cuma kuah dah sayur-sayurnya...:p.

image ehsan google
Contoh hari ini, aku masak asam pedas ikan selar. Aku cuma masak seekor saja, sebab aku tahu yang makannya aku seorang. Yang lain aku goreng, sebab kalau di goreng baru SRD dan anak-anak makan.Mula-mula dulu memang rasa kelakar dan lucu bila dia kata macam tu. Yelah! Aku tak faham sebenarnya, mana ada orang makan ikan yang berenang lagi kan. Mesti takut nak makan kan.

image ehsan google

Tapi bagi dia kalau ikan tu di masak yang ada kuahnya, tak kiralah asam pedas ke, sup ke, lemak cili ke, itu di kira ikan berenang, sebab ikan tu terendam dalam air....:D. Bukan dia tak makan langsung, kalau dah takde pilihan tu, dia makan juga tapi sikit saja, orang kata setakat menjamah gitu.

Apa pun alhamdulillah sebab aku dapat suami yang tak cerewet pasal makan. Apa saja yang aku masak dia ngap. Cuma yang satu nilah, tak suka makan ikan berenang.....:)):)).

Bila sudah berumahtangga, adakalanya selera kita dan pasangan kita tidak sama. Aku pun sama. Ada yang aku suka dia tak suka. Namun begitu, banyak yang aku suka, dia pun terpaksa suka kot. Kalau dah aku masak, dia makan lah kan. Yang dia suka selalunya aku suka juga....jadi tak jadi masalah untuk aku :).

Bagaimana anda dan pasangan anda? Cerewet tak bab-bab makan ni?

~ يوس ~

31 comments:

  1. kelakar baca tajuk.. ikan kalo hidup semua berenang kan.. ingat kan ada ikan terbang.. semua pon suka ikan goreng garing2 kan..

    ReplyDelete
  2. Hehe takut hidup balik ke camana tu kak, selera org kan lain2 ye tak..
    macam qema, hubby suka tauhu tapi xsuka tempe, qema pula suka tempe tak suka tauhu (sebab duk imagine tauhu mcm getah sekerap huhu)..last2 dua2 qema jarang beli & masak hehe

    ReplyDelete
  3. kelakar la pulak...makan ikan yg dah goreng je la ye...

    en somi kite tak kisah dia makan jer ape yg bininye masak...nasib baik tak cerewet...

    ReplyDelete
  4. assalam yus..mula2 akak pun terkejut..sapa pulak sanggup nak makan ikan berenang..he he..
    memang mula2 kawen..selera tak sama..
    akak dulu tak berapa nak makan ikan laut.suami suka ikan..
    akak cuma suka sotong..udang dan ketam..
    kalau ikan... ikan sungai je..ikan laut tak makan..tapi dah lama2 kawen..akak belajar jugak makan ikan laut..

    ReplyDelete
  5. first time datang sini..sambil2 bw dari blog cheqna...terasa nak komen..sebab?

    Sebab abang kite pun tak makan ikan berenang..hahaha.....ikan goreng pun kene garing2....takpun buat sambal..kalautak tu..tergolek kat situ jerla... beli la tenggiri ke..ikan merahke...mahal camner pun..die buat rasa2 je..sanggup die goreng telur

    balik2 ayam..balik2 ayam...

    hahaha...

    tp tak cerewet...cuma dia pun

    TAK MAKAN IKAN BERENANG....

    heeeee

    ReplyDelete
  6. he3 lawak la ni 1st time tau dengar k.. hubby kita ok ja.. semua..ngap! tapi saya la plak kurang skit bab ikan ni.. tapi anak sulung mmg xsentuh langsung ikan...

    ReplyDelete
  7. ingatkan ikan berenang apa tadi
    lawaklah..
    enpakwe akk pulak tak makan ikan besar besar dia cuma makan ikan kecik / sederhana je
    sabar yo lah.

    ReplyDelete
  8. haha.. sama kery le kak. dia pun x makan sangat ikan berenang ni. kalau masak kuah tu mesti ada yg goreng utk dia. tp dah kita org johor asam pedas tu wajib la kan hidang kat rmh mak, lama2 boleh gak le dia makan sikit. hehe.. tp kalau kita masak mmg sebulan mau sekali je jumpa ikan berenang ni. buat sup pun utk budk je. hihi..

    ReplyDelete
  9. hahaha..kelakar la. mula2 baca tajuk pelik je. rupanya ikan yg berkuah ek..hihi..

    selera nadiah dgn suami berbeza sgt!

    ReplyDelete
  10. ALHAMDULILLAH ...SETAKAT NI EN ABG MUNNA MMG TAK CEREWET PASAL MAKAN...

    ReplyDelete
  11. Betul, selera tak samakan. baru kawin dulu akak kena belajar masak kari.. dua tahun baru lulus tau..

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah saya dpt suami yg paling x cerewet pasal mkn nie....syukur..

    ReplyDelete
  13. first time dgr ayat mcm tu.. bunyi comel pula.. he..he.. en.asben saya pun tak byk kisah soal mkn.. cuma klu nak makan, masakan tu kena panaskan dulu.. yang dia tak makan ialah lauk semalam.. klu hidang pun mmg jarang benar dia sentuh..

    ReplyDelete
  14. emm ingatkan ikan berenang camane tadi...hehe...sy suka ikan berenang dan ikan bakar...asben yana pn tk cerewet...bagusla yana ni pn bukan pndai masak sgt pun...kdg2 kalau rajin dan teringin nk mkn..dia yg turun dapur :)

    ReplyDelete
  15. @MULAN
    hehe..ada ke ikan terbang kak?

    ikan yang di goreng garing2 memang sedap...:)

    ReplyDelete
  16. @qemaishak
    akak suka tauhu suka tempe..hihi.

    Entahlah qema. Dia tak suka ikan tu lembik2 gitu kot..tapi kalau goreng, bakar ke laju je dia

    ReplyDelete
  17. @ainnoraini
    ikan bakar pun makan kak dia, tak pun ikan goreng sambal, sweet sour makan dia, sebab ikan tu di goreng dulu baru di simbah kuah tu kan.

    ReplyDelete
  18. @Acik Erna
    yus pun suka sotong, udang, ketam, suami yus biasa2 je especially ketam. Malas nak kopek kata dia..hihi

    ReplyDelete
  19. @Queen
    hehe, sama rupanya selera suami kita ya...:)

    ReplyDelete
  20. @Sofya
    saya suka ikan, kurang sikit ayam, kira terbalik dengan dia lah.

    ANak2 pun kurang makan ikan, lebih suka ayam..huhu

    ReplyDelete
  21. @sayangsayangibu
    ikan besar saya pun kurang gemar, tapi oklah boleh makan lagi...:)

    ReplyDelete
  22. @Asmara
    hehe, asam pedas memang menu wajib kan....

    sama je kery ni dengan si din ya..hihi

    ReplyDelete
  23. @Nadiah Sidek
    perbezaan itu mungkin yang merapatkan perhubungan, tak gitu..

    ReplyDelete
  24. @munna
    kalau cerewet kita juga yang susah kan munna..alhamdulillah

    ReplyDelete
  25. @Che Mid
    Ni kira kari ikut citarasa suamilah ni ya kak...

    Saya suka kari daging je, kari ikan kurang sikit

    ReplyDelete
  26. @♥Mrs.Eady♥
    baguslah begitu izwa, tak pening kita nak masak ya tak?

    ReplyDelete
  27. @Hanis Azla
    adik beradik saya pun tak suka makan lauk semalam, saya pula belajar makan lauk semalam selepas kahwin, sebab bila tak habis tu sayang je tengok kan...

    Suami pulak tak kisah lauk semalam....:)

    ReplyDelete
  28. @Maya Mayana
    memang bertuah dpat suami yg rajin ke dapur ni yana...:)

    ReplyDelete
  29. oo..ingatkan nama ikan tu berenang..rupanya,ikan yg dimasak berkuah..hehe...paham dah!
    en hubby cma x cerewet..tp satu pantang dia ngan bawang..bawang..bawang..bawang..

    ReplyDelete
  30. incek su0mi kita bedal ja semua ok...hehehehehe...

    ReplyDelete
  31. asben akak ade sejarah kot bile makan ikan berkuah nie..hehehe..

    asben saya ngan saya sekali semua jenis ngap aje apa yg sesuai..tolak kayu ngan batu aje..hehehe

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...