Monday, October 15, 2012

Home » , » Bayi bawah 2 tahun sebenarnya tidak memerlukan bantal??

Bayi bawah 2 tahun sebenarnya tidak memerlukan bantal??

Aku terpanggil ingin berkongsi maklumat mengenai ini. Membaca entri Izan semalam dan melihat Zayyan menggunakan bantal besar di kepala membuatkan aku teringat pesan midwife semasa aku melahirkan Alia dan Abid di UK.

Orang melayu kita ni biasalah kan, bila ada baby baru saja di rumah, mesti ada bantal kecik-kecik, besar, bantal peluk semua di sediakan. Biasanya ada satu bantal untuk kepala dan dua bantal peluk comel di sisi baby, betul tak? 
Set tilam baby yang biasa kita beli sebelum bayi lahir kan!( image ehsan google)

Aku pun sama. Masa Aqil dulu itulah yang aku sediakan, bila bersalinkan Alia, aku cari juga dua bantal peluk dan dua bantal di kepala. Tapi di Sheffield, aku mula beli baby crib untuk baby sebab kat sana biasa memang mereka letak baby atas crib. Kat sini jarang-jarang orang buat, bayi biasa tidur atas katil yang sama dengan ibu dan bapa kan.

Masa dalam pantang, kali pertama midwife datang rumah dan dia nampak aku letak Alia atas crib tapi di kepalanya ada bantal, dan di sisinya juga ada bantal peluk, aku di marahinya. Terus dia ambil dan buang. Katanya, jangan gunakan bantal untuk baby, bahaya!! Selimut pun jangan beri! Kalau takut anak sejuk, gunakalan sleeping bag untuk baby.

Aku tak tanya lanjut, tapi pelik jugalah. Kenapa tak boleh letak bantal? Apa bahayanya? Dan kalau letak bayi kita atas cot bed atau crib pun, dia suruh letakkan kakinya mengena pada hujung crib/cot bed. Jangan kepala yang dekat dengan hujung cot bed tu, bahaya!

Kenapa? Sebab katanya, kalau ada selimut, bila bayi kita tiba-tiba menggelungsur ke bawah, takut dia tertutup dengan selimut tu, nanti dia lemas. Sebab tulah lebih di galakkan guna sleeping bag. Tapi kat Malaysia ni tak perlu kot guna sleeping bag. Panas!

Contoh sleeping bag untuk baby. Alia dengan Abid dulu guna benda ni, ada warna purple dan biru tak silap mereka punya. (image ehsan google)
Cuba cari gambar mereka dengan sleeping bag, tapi tiada dalam simpanan pula. Malas nak selongkar album lama. Jumpa yang ini saja.

Abid bersama baju tebalnya. Ada rupa angkasawan tak? Tapi ini bukan sleeping bag ya, ini baju time winter...:)

Ok! Berbalik kepada cerita kenapa jangan gunakan bantal untuk bayi kita. Artikel At what age can I give my baby a pillow? ni mungkin boleh memberi jawapan. Sedikit petikan dari artikel itu...

You may think that because you enjoy sleeping with a pillow, your baby will too. But there is a suffocation hazard to giving them a pillow, and it’s actually not very naturally for them to have their head held up like that while they sleep. Babies can roll around a lot when they sleep, and if the pillow ends up on top of their head, they may not have the motor skills to knock it off. That’s why it’s best to leave things empty in their crib.
Artikel Menjadikan tidur bayi anda suatu perkara yang selamat ni pun ada sentuh pasal bab ni. Aku petik sedikit dan letak di blog ini..

Jangan biarkan bayi anda tidur di atas bantal atau dengan menutup kepalanya 

Jangan biarkan bayi anda tidur di atas bantal sebab ianya berisiko untuk dia jatuh atau lemas di dalam lipatannya. Sentiasalah periksa bayi anda untuk memastikan dia tidak menggeleser ke bawah sehingga kepalanya ditutup dengan selimut atau duvet. Ini boleh menyebabkan dia menjadi terlalu panas atau sukar bernafas.


Kita sentiasa berharap bayi kita tidur dengan nyenyak, tapi tak tahu cara dan kaedah yang betul. Anda boleh baca artikel ini untuk mendapat sedikit ilmu bagaimana nak biarkan bayi kita tidur dengan nyenyak. Sila klik Bantu bayi tidur nyenyak ini.

Dalam artikel tu pun ada sentuh kenapa kalau boleh jangan gunakan bantal dan selimut. Dan kalau kita teringin nak gunakan bantal juga, gunalah bantal yang sesuai untuk bayi kita, jangan terlalu besar atau tebal untuknya kerana ianya tidak selamat untuk mereka.

Dan yang paling penting sebenarnya bayi tak sesuai tidur bersama kita di atas katil yang sama. Takut risiko terhempap badan kita dan lemas. Tapi kita ni biasa malas dan nak mudah. Malam-malam penat kalau asyik keluar dan masukkan bayi kita dalam katilnya kan. Kita pun kadang tertidur sama masa susukan dia. Cuma tulah, jangan tidur mati sampai tak sedar kita dah buat bayi kita lemas pula. Bahaya.

Aku biasa walau bayi tidak di dalam katilnya dan letakkan di bawah, aku letakkan dia atas tilamnya saja tanpa bantal. Biar kedudukan bayi kita tu sama rata dari kepala ke kaki. Sebab kalau ada bantal, mesti bahagian kepala lagi tinggi kan. Dan aku perhatikan bayi pun biasanya akan lebih cepat belajar meniarap dan merangkak tanpa bantal tau!

Tiba-tiba rasa nak kongsi semula video Arif mula meniarap ni dulu. Comel dan tembam kan dia masa ni...hehe.


Anda juga boleh baca artikel lain yang berkaitan di sini ya..

When can my child sleep with a pillow?



Gaya tidur bayi

Semoga ianya sama-sama bermanfaat untuk kita.

~ يوس ~

24 comments:

  1. ouh..info yang bagus untk cheqna ni
    tq kak =)

    ReplyDelete
  2. Tapi anak-anak kakak dulu semua siap buat lagi Yus yg jenis kekabu sebab kat kedai jual jenis spaonge kan panas. Rumah kakak sampai sekarang ada banyak bantak kecik-kecik. Tapi alhamdulillah tak ada suffocated terjadi. Baca N3 Yus kakak ngeri juga sebab dulu kakak tak terdedah ini semua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang dulu2 mmg suka letak bantal kan kak. Yus pun ada juga beli bantal untuk Arif, tapi guna time nak susukan dia je, pas tu letal dia rata atas tilam juga. Semuanya sbb kena tegur dengan midwife dululah...hehe.

      Skrg kan banyak kes terjadi, mcm yang bayi mati terhempap abang dia tu pun takut juga kan...

      Delete
  3. saya guna je bantal tuk baby..& baby still tido sama sy.senang nak bf malam2. tp terpikir gak..bahaya kalau bantal tu tertindih.mintak jauh lah.dah jadi habit org malaysia ni kot..bantal keliling baby..kan?
    kak..mengandung ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita biasa memang nak senang...hihi akak tak guna sepanjang masa, n akak beli bantal yang tengahnya leper tu sesuai untuk bayi...

      Ya kot peknen...hihi.

      Delete
  4. sori kuar topic tp pageviews blog ni pun reset to zero. haish. senasib la kite

    ReplyDelete
  5. Anak ketiga nih, mmg sy letakkan bantal kat kepala. Baguslah info nih kak yus. Lepas nih mmg kena lebih berhati nih

    ReplyDelete
  6. aah kak..masa pantang kat kampung mak saya selalu bising sbb anak2 saya tidur tak berbantal..bantal tu saya buat sendal badan diorang supaya tak terkejut masa tidur..anak2 saya sampai skang pun tidur kadang kadang tak berbantal..tapi masing2 da dua tahun ni bagi jugak la..cuma sbb masing2 da biasa takde bantal, tak ada pun tak kisah..

    ReplyDelete
  7. Comelnyer Abid dengan baju tebal tu, dah macam rupa angkasawan :)

    Tak penah tengok lagi sleeping bag, mungkin tak sesuai dengan cuaca di Malaysia kot ;)

    ReplyDelete
  8. saya dulu letak bantal gak tapi biasa anak2 saya tak guna pun..sampailah sekarang, tido semua tak guna bantal, bersepah je bantal semua, hehe

    ReplyDelete
  9. Cma,mase dorang bby sampai 1 bulan jarang letak bantal kepala.
    Klu ade pun bantal busuk je… hehe..
    Baru tau ni..tq for sharing kak yus..Good info :)

    Bab terido mase menyusu ni mmg mengerunkan…
    Mase dlm pntang byk kali terlelap.nasib bek bkn tido mati. He3..

    Debabnye ariff..montel!…meowww :)

    ReplyDelete
  10. tq share bagus info ni, ramai yg tak tau lagi!

    ReplyDelete
  11. gud info ni kak.. sy dulu letak jugak bantal utk anak2 sy.. tp kecil jelah.. pastu masa tidur malam mmg sentiasa bedung diorang.. tu yg nyenyak tido.. kdg2 suka jugak letak diorang camtu je atas tilam.. senang diaorang nk move kan.. :)

    ReplyDelete
  12. info yg bagus. ada jugak orabg yg suka tiarapkan baby masa tido kan.
    emm rasanya dua tiga hari lepas terbaca artikel pasal baby mati sebab kena hempap dik abangnya yg jatuh dari katil

    ReplyDelete
  13. tq for sharing kak, biasanya mmg letak bantal masa tidurkan baby, pastu meniarapakan sebab tidurnya lebih lena

    ReplyDelete
  14. dah byk kali dengar tapi mesti nak taruk jgk bantal... tapi buat bantal yg nipis je sbb takut baby termuntah.. kalo tinggi sikit, at least boleh ngalir ke tepi.. takut muntah masuk balik mulut.. bila kepala terangkat, mulut macam tersenget ke bawah/tepi sikit kan.. tu kepala ni yg pikir gitu.. hehe..

    ReplyDelete
  15. ia mmg betul... tapi kalau org tua Melayu pula kata baby elok tidur tanpa bantal, sbb nak kasi kepala diorang golek-golek dan membulat dgn cantik.. hu hu.. itu org tua katalah..

    ReplyDelete
  16. Saya pernah pergi ceramah/kursus 2 hari brsama Nury, dan mendengar arwah Dato Nor Laili sebut, jika mahu bayi membesar dengan baik, pastikan bayi mesti merangkak masa kecil.

    ReplyDelete
  17. info yg menarik...akak dulu pun guna bantal utk semua anak...terfikir jugak pasal bahaya..tapi dia orang tdor lena atas bntal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde bantal mcm nmpk anak tesedak plak kak...

      Delete
  18. kak yus... mekasih atas entry yg panjang lebar ni. moga bermanfaat utk semua. tapi betullah kak, mnungkin sbb kita ni org melayu yg dah biasa belikan set bedding anak yg ada macam2 bantal. so sampai kesudah mmg merata2 bantal diletakkan dekat bby. dan ramai yg tak tahu ada keburukannya termasuklah izan kak.

    ReplyDelete
  19. Aisya tika baby qema letak juga atas bantal lembut tapi bila dia dah pandai meniarap, melungsur terus xguna bantal dah, letak je atas tilam.

    ReplyDelete
  20. Memang ada sebabkan baby bwh 2 thn tido x payah nak pakai bantal.

    ReplyDelete
  21. Good info...tq for sharing :)

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...