Friday, January 09, 2009

Home » » Lahir 1 Januari masuk setahun awal ke sekolah...

Lahir 1 Januari masuk setahun awal ke sekolah...

Aku tak tahulah sama ada aku yang ketinggalan atau berita nih memang tak ramai yang tahu. Apa yang pasti aku baru tahu hari ini.

Sewaktu aku menunggu Aqil pulang dari sekolah hari ini, aku sempat berborak dengan salah seorang ibu yang juga sama macam aku, tengah tunggu anaknya keluar dari kelas. Perbualan kami lebih kurang macam ini :

Dia: Lambat pulak budak2 nih keluar ekk.

Aku: Belum pukul 12.05 minit pun. Kita yang awal nih.

Dia: Anak awak menangis tak hari tuh?

Aku: Takde pun. Dia ok jer, dah biasa kot, sekolah tadika lama dari umur 4 tahun.

Dia: Baguslah macam tuh. Anak saya nih takut sikit. Sudahlah dia baru 6 tahun sebenarnya.

Aku: Ooo, lahir bulan 12 ker? Saya pun risau anak saya yang kedua tuh nanti masuk sekolah, sebab lahir bulan 12. Dia tuh kecik jer orangnya.

Dia: Taklah. Dia lahir bulan 1. 1hb Januari 2003. Tapi dah kena masuk darjah 1.

Aku: Eh!! Apasal pulak macam tuh? Bukan tahun nih, budak2 yang lahir 2002 jer ker?

Dia: Tak, anak saya lahir 2003 1hb Januari. Tahun lepas, kononnya datang sekolah nak daftarkan dia masuk pra-sekolah tahun nih. Alih-alih cikgu cakap dia dah kena daftar untuk masuk darjah 1. Saya pun pelik jugak mula2. Siap jumpa guru penolong kanan semua. Dia kata memang sekarang macam tuh. Untuk tahun 1, pengambilan pelajar adalah dari mereka yang lahir 2hb Januari 2002 sampai 1hb Januari 2003.

Aku: Oooo ye ker? Alahai kesian lah dia.

Dia: Tulah, nasib baik juga saya masukkan dia tadika tahun lepas. Ingat tahun nih dapat pra. Kalau tak langsung tak ke tadika anak saya.

Aku: Kenapa pulak macam tuh ekk. Dah lama ker polisi nih.

Dia: Entahlah, saya pun tak tahu. Saya ada bercakap gak dengan guru kelas dia. Saya beritahu anak saya nih takut, kecik lagi. Dia lahir 2003. Cikgu kata takpe, lama2 ok dia nanti.Cikgu pun tahu memang macam tuh.


Jadi, kalau dulu masa kita sekolah, saper yang lahir 1 Januari tuh, kira dialah yang paling tua dalam kelas. Tapi sekarang nih, siapa yang lahir 1 Januari tuh dialah yang paling muda dalam kelas ekk...rolleyes.

Hmmm, sah2 aku nih ketinggalan zaman ekk. Berita macam nih pun tak tahu. Baru setahun lebih berada di Malaysia semula. Rupa-rupanya dah 2 ,3 tahun lepas di laksanakan. Hmmm, nasib gak berborak dengan kawan tuh tadi (lupa lak nak tanya nama). Kalau tidak memang aku tak tahu...redface.

7 comments:

  1. hihihi yusssssssss sepantas kilat..
    mcm komen dalam ym tuh.... azi dah tahu since last year tp tak fikir sgt sebab nya anak2 azi lahir Sept.. hihihi..

    P.s
    Cuma kesian pada anak2 yg lahir 2003 jika mereka baru nak memulakan alam persekolah tadika pada tahun ini tiba2 kena masuk darjah satu.. Tentu payah mereka nak sesuaikan diri. Tp insyallah lama lama tegal biasa org kata.

    ReplyDelete
  2. ajzie: hehe..sepantas kilat ekk..kihkihkih. Yus mcm terkejut gak tadi, baru tahu kan...rupanya dah lama..huhu.

    ReplyDelete
  3. Hehehe...rasanya dah lama dah polisi tu...tapi akak tak ingat bila sebab anak akak takde yang macamtu...tu yang kita tak tau tu...

    ReplyDelete
  4. macam tu ke??? saya pun tak tahu kak yus... nama aje duduk kat malaysia.. mungkin sebab saya tak ada ahli keluarga yang lahir 1 januari.... diorang ni ikut kalender cina kot...

    ReplyDelete
  5. Kak Anie: Tulah kan, takde ahli keluarga yang lahir 1 Jan, jadi tak ambik tahu sangat kan..

    minnie: kalau belum ada anak, lagilah kita tak tahu kan..kak yus nih pun tak tahu agaknya kalau anak tak masuk sekolah tuh..huhu

    ReplyDelete
  6. k.yus, apa ek relevennya msia buat cmtu?

    ReplyDelete
  7. Baiti : tak tahulah apa relevannya. Macam pelik jer kan. Kena tanya cikgu2 kita nih, mungkin mereka ada jawapan.

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...