Friday, July 04, 2014

Home » , » GASTRIK DI BULAN PUASA?

GASTRIK DI BULAN PUASA?

Hari ni nak update entri info sikit. Blog Yus ni sekarang dah jadi blog campuran. Apa-apa pun ianya tetap mengenai Our Life. Dah kehidupan pemilik blog sekarang adalah salah seorang pengedar Shaklee, haruslah beri info mengenai sesuatu yang ada kaitan dengan Shaklee serba sikit kan....:)

Ok. Nak cerita pasal gastrik. Bulan Ramadhan ni, biasa tiba-tiba je ramai ke klinik sebab gastrik. Ada yang memang dari dulu menderita akibat gastrik, ada yang saja-saja buat2 gastrik sebab tak tahan nak puasa....hihi.


Apa itu Gastrik?

Penyakit Gastrik atau Gastritis merujuk kepada keradangan pada lapisan dinding perut. Di dalam perut, terdapat satu lapisan mukus semulajadi yang melindungi dinding perut daripada bahan kimia berasid semulajadi yang sangat diperlukan untuk proses penghadaman makanan di dalam perut. Keradangan dinding perut berlaku apabila terdapat bahan asing yang menghakis lapisan mukus pelindung di permukaan perut.  Ia juga boleh di kenali sebagai ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).[SUMBER]

Bagaimana gastrik boleh berlaku?

Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH1 hingga pH2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terhakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah).

Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan, mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah. [SUMBER]

Antara Tanda-tanda Gastrik
    • sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen,
    • senak, berangin atau pedih, tidak selesa, kembung
    • sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
    • rasa mual (loya) dan muntah
    • hilang selera makan dan berat badan turun (pada peringkat teruk)
    Bagaimana gastrik boleh di rawat?

    Rawatan lazimnya, boleh dikawal dengan ubat gastrik terutama ubat yang boleh mengurangkan rembesan jus usus selain ubat yang boleh meneutralkan jus usus yang sedia ada dalam perut.

    Ikhtiar lain selain ubat?
    Makan pada waktu yang betul, dan jagalah apa yang kita makan. Jangan main makan je kan. Selain itu, anda juga boleh cuba mengambil supplemen. Shaklee ada menawarkan supplemen cadangan untuk atasi masalah gastrik ni...:)


    SUPPLEMEN CADANGAN SHAKLEE UNTUK MERAWAT GASTRIK:-

     1. Energizing Soy Protein (ESP)

    Sumber protein unggul daripada kacang soya dalam ESP merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. Nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pecernaan makanan.

    Selain ESP, anda juga boleh mengambil supplemen tambahan lain iaitu OsteMatrix dan Peppermint GingerPlus bagi membantu mengatasi masalah gastrik anda.

    2. Ostematrix

    Vitamin yang mengandungi kalsium dengan magnesium dan vitamin D mampu membantu meneutralkan asid yang telah memasuki esofagus dan menyebabkan pedih ulu hati.Kekurangan kalsium dalam tubuh juga menyebabkan penyakit gastrik. Sesiapa yang memang gemar minum susu selalunya jarang mendapat sakit gastrik.


    3. Peppermint Ginger Plus

    Ia membantu pencernaan dengan merangsang pengaliran cecair pencernaan semulajadi. Kandungan bahan bahan seperti herba asli pudina, halia, jintam hitam dan jintan manis memberikan rasa nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut.

    Mari kita lihat pula Testimoni dari pengguna yang berpuashati dengan supplemen Shaklee:





    Anda berminat nak cuba? Siapa2 yang ada masalah gastrik tu bolehlah cuba ya. Tahun ini kita lakukan perubahan, cuba puasa penuh sebaik mungkin, jangan ada yang tinggal puasa atas alasan gastrik lagi.


    Order sekarang !!!


    https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=147540e129e096fa91700e9db6588354

    Atau jika sekiranya anda memerlukan bantuan, tak faham bagaimana nak order online terus, jangan malu-malu contact Yus ya. Konsultasi PERCUMA berpanjangan untuk semua pengunjung blog ini. Mungkin ada sesuatu yang istimewa menanti. Hubungi saya...:)

    SMS/WhatsApp: 013-7308040 (Puan Yus)
    SID : 1094266
    FB Personal:  https://www.facebook.com/YusmawatiPaiman
    FBpage: https://www.facebook.com/YusVitaminStore
    Email: yus76.maznaz@gmail.com


    TQ SUDI BACA...:)


    ~ يوس ~

    6 comments:

    1. Salam K.Yus..
      alhamdulillah..bagus produk ni..
      thanks info

      ReplyDelete
    2. perkongsian yg menarik.
      bagus utk mereka yg ada gastrik.
      kalau xda gastrik pon blh jga aml kan..

      ReplyDelete
      Replies
      1. This comment has been removed by the author.

        Delete
    3. APa nak tunggu lagi siapa yg rasa memerlukan cepatlah contact Yus
      Ramai dah beri testimoni shaklee ni Yus..

      Arif dpt puasa penuh tak Yus?

      ReplyDelete
      Replies
      1. Arif puasa yang yok je kak. Pegi sek pun bama air. Dia kata dia puasa, tp tetap nak bawa air, hahaha. Dia belum 4 tahun pun kak, akhir bulan 7 ni baru nak 4 tahun. Yus pun belum suruh dia puasa betul2 lagi. Solat pun belum pandai betul, ajar solat dulu yg utama kan :)

        Delete
    4. Saya dah tahap lepas mkn terus sakit berguling:(

      Berbuka takat dua tiga suap je mmg x blh byk. Sahur pun klu lbh tiga suap mmg muntah smpi lembik mcm
      Pg td.. Huhu

      ReplyDelete

    Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...