Monday, July 04, 2011

Home » » Potong Giliran

Potong Giliran

Salam hari Isnin....

Hari ini, ke klinik untuk check-up Arif. Dapat no giliran yang ke dua. Misi bising-bising, macam biasalah sebab berat Arif masih di garisan kuning...huhu.

Naik 0.9kg je dari dulu, sekarang berat Arif baru 7.8kg di usianya 11 bulan. Dia suruh aku beri Arif vitamin.

Nak buat macam mana? Anak-anak aku memang baka kecik kot (masa kanak-kanak je). Bukan tak makan. Makan alhamdulillah, suka dia, tapi berat tak naik-naik..huhu.

Berbalik kepada tajuk. Pernah tak korang potong giliran? Atau suka tak kalau orang potong giliran kita?

No giliran yang aku dapat mula-mula
Al-kisahnya, selepas urusan di klinik selesai, aku ke pejabat pos untuk urusan pembayaran bil. Bila tekan butang giliran tu, dapatlah no 1026 seperti di atas. 

Tunggu punya tunggu, mula-mula berdiri, selepas tu duduk dekat seorang makcik ni. Dia tanya berapa no giliran aku. Aku pun tunjukkanlah pada dia no giliran aku tu. Tiba-tiba dia kasi kertas lain yang tertera no giliran yang lebih awal. Tertera di situ 1013. Kata dia , ada seorang cina tu malas nak tunggu lama dan beri pada dia. No makcik tu pula ialah 1008.

Alhamdulillah, dapatlah aku no giliran yang lebih awal. Selang beberapa minit, datang seorang lagi makcik dengan no gilirannya 1027. Kiranya lambat dari aku. Tiba-tiba, satu kaunter baru di buka dan abang di kaunter tu jerit, "Siapa nak buat urusan berkaitan dengan ASB sila ke kaunter ya. Tak perlu ikut nombor."

Apa lagi, adalah dua tiga orang yang memang nak buat urusan ASB terus ke kaunter itu. Seorang pakcik yang sudah selesai urusan ASB nya, memberikan nombor giliran yang di pegangnya iaitu 1007  kepada makcik yang baru sampai dengan no 1027 tadi.

Tiba-tiba, giliran 1007 di panggil. Makcik yang baru sampai ni, terus dapat dulu selesaikan urusan. Kemudian baru makcik yang memberikan no 1013 kepada aku tadi, sebab nombor dia 1008. Dan aku hanya perlu menunggu beberapa ketika sebelum nombor aku pula di panggil.

Pada masa yang sama, ramai lagi sedang menunggu di belakang, yang datang dulu dari aku, dan datang lebih awal juga dari makcik yang akhir sekali sampai ke pejabat pos tadi.

Aku ni, dapat peluang macam tu, dengan Arif yang tak reti duduk diam, haruslah aku tak mahu lepaskan peluang tu kan. Tapi dalam masa yang sama rasa bersalah juga pada yang lain yang sedang menunggu. Dalam hati naklah beri no yang aku pegang 1026 tu pada sesiapa, tapi tak tahulah, tak kesampaian. ..huhu.

Lepas tu, rasa malu nak pandang semua orang, rasa ada yang mengata,"Eh! Macam mana dia dapat dulu tu?"

Kalau dulu-dulu tiada sistem no giliran ni, kena beratur panjang, mesti takde macam ni kan. Tapi penatlah pulak kena berdiri dalam barisan. Masa tu kalau ada yang potong barisan mesti kita marah kan...

Sekarang ni kiranya, aku pulak yang potong barisan cumanya tak sebut potong barisan lagilah, sebab tak berbaris, tapi potong giliran...huhu.

Tapi, kalau aku tak ambil peluang tadi, mesti makcik tu beri pada orang lain kan. Dan aku terlepas peluang tu...huhu. 

Dah sampai rumah ni masih ada rasa bersalah tu, tapi itu satu peluang kan...

Kalau korang lah kan, ambil tak nombor giliran yang lebih awal bila dapt peluang macam aku dapat daripada makcik tadi?Aku nak korang jawab jujur ya!

p/s: Aku masih suka bayar bil di kaunter pejabat pos dari urusan online...:">

~ يوس ~

33 comments:

  1. pnah gak dpt gitu...
    masa tuh nak byr bil gak kt pej pos...
    ader sorg cina tuh baik hati kasik no giliran tuh...
    dah rzki, amik jerlah kan????
    nak tggu no kita tuh, lambat lagik... huhuhu....

    ReplyDelete
  2. Kakcik pun akan ambil je. Lepas tu bagi nombor kakcik kepada orang yang dapat nombor lebih lambat. :)

    ReplyDelete
  3. oh..amik je, peluang tu..penah je rasa macam kak yus rasa tu, dan rasa bersalah jugak, tapi lepas tu ok je..hehe

    ReplyDelete
  4. pernah jadik.. & eB amik jerk :)
    sbb hari2 len, eB tunggu turn betoi kan kan kan?

    ReplyDelete
  5. aah yus .. kalau ieda x tunggu dah .. mana yg no x der org kedepan , panggil dlm 5 saat x der org ieda terus terjah menyelit ekkeke .. yerlah kan kita nak cepat .. manee leh tunggu2 nie huhuhuh

    ReplyDelete
  6. Ambik kak hihi..tapi jarang pergi pejabat pos sebab byr online je semua bil..

    ReplyDelete
  7. cheqna banyak berurusan secara online..=)

    ReplyDelete
  8. sy amik jer..sbb leceh nk tggu lama2 ngan anak..tp bil sume hubby byr pki maybank2u...xde pun kena gi pjbt pos..kecuali pos laju n ekspress hehe

    ReplyDelete
  9. salam kak yus...cma penah dpt gak camtu..tu pun sebb no sebelom cma ade hal..terus die pas kat cma..tp cma bgg sbb org yg dtg lepas cma masuk dulo..padehal,xde no pun..huhu

    ReplyDelete
  10. Jujur nie kakak Yus. Pasti kakak tak nak tunggu lama terus ucap jutaan terima kasih. Peluang dah depan mata:)

    ReplyDelete
  11. klu i ambik ja..benda tak salah buat apa nk rasa terkilan dear...

    ReplyDelete
  12. haha..
    selalunya kass yg bagi no kat org sbb malas nak tunggu lama..nak buat camne..rezeki jgn ditolak kak yus..hehe

    ReplyDelete
  13. haduila tu yg malas nk beratur reramai tu kak..apapun saya suke byr online jek

    ReplyDelete
  14. @Zue AnnaLeeya
    itulah zue....rezeki kan, cuma yus ni tadi ada gaklah rasa bersalah pada yang lain..huhu

    ReplyDelete
  15. @kakcik
    alamak! Yus tak beri no yang yus dapat pada yg lain..

    Tapi yang datang lambat dari yus pun dah dapat dulu masa tu..hehe

    ReplyDelete
  16. @missbby
    mula2 tu terasa juga bersalahnya ya Huda...

    tapi lepas baca semua komen, kurang dah rasa bersalah tu..hehe

    ReplyDelete
  17. @eB ezrin
    hehe...boleh gitu ya?

    Hari lain mana sama dengan hari ni eB?...hihi

    ReplyDelete
  18. @ieda
    menunggu tu satu penyiksaan kan ieda..:)

    ReplyDelete
  19. @qemaishak
    tak tahu kenapa, tapi akak tak percaya nak bayar bil online. Suka cara lama gak..huhu

    ReplyDelete
  20. @cheqna
    akak bab2 bil ni mmg masih style lama cheqna...:D

    ReplyDelete
  21. @zura_habib
    bab2 bil ni dari dulu mmg urusan akak zura...huhu

    ReplyDelete
  22. @♥cmª shIemª♥
    itulah, bila orang lain potong giliran terasa juga kita kan, bila kita dapat peluang, tak kan nak lepaskan pulak kan...huhu

    ReplyDelete
  23. @Kakzakie
    hehe..betullah tu kak...

    terima kasih sangat pada yang beri tu kan...:)

    ReplyDelete
  24. @LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™
    bila kita letakkan diri kita pada tempat orang lain yg masih menunggu tu, tu yg terasa bersalah kakD

    ReplyDelete
  25. @nurkass
    hehe...akak kalau dah sampai tu, mmg tunggu sehingga dpat selesaikan urusan..:)

    ReplyDelete
  26. @ajumohit
    online lagi senang ya aju...

    tapi akka ni mmg masih was2 nak bayar online..huhu

    ReplyDelete
  27. yus,

    Arif still ada check up tiap2 bulan ke?Firas dah lama xde check up since last jab...next one bila umo setahun....

    ReplyDelete
  28. @Ina Hashim
    last check-up 3 bulan lepas rasanya, masa yang last jab tu. Pas tu, misi tu saja suruh datang utk 11 bulan ni. Dia nak tgk perkembangan berat Arif sebelum injection yg setahun nanti..huhu

    tapi tulah, 3 bulan punya gap, naik tak sampai sekilo. Mana tak misi tu bising..hehe

    ReplyDelete
  29. klu Nurul akan ambik je no.org kaci 2....tp kita sekeliling kena considerlah kita bawa budak kecikkan.....

    ReplyDelete
  30. ambik jangan tak ambik...kira rezeki la tu.
    akak biasanya pas ja no kat org lain...kdg2 tinggal no kat tempat ambik no tu..pandai2lah sapa yg nak ambik no giliran tu.

    ReplyDelete
  31. dah jrg buat urusan di pej pos @ bank yg perlu amik no giliran.. ;)

    tp kalo dpt peluang apa salahnya.. lgipun pyh kalo bawa anak sekali... nak ctrl anak yg tak reti dok diam 1 hal.. nak tunggu lagi lama, sure lah anak lagi makin aktif (sbb bosan kan..)

    ReplyDelete
  32. kalau wani pon amik je...hihihi

    leceh ngan anak kecik ni nk tunggu lelama kan

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tambah silalah tinggalkan jejak yer..Terima Kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...